Scandic Kiruna första kommersiella aktör att öppna i nya stadskärnan

Pressmeddelande | Hotellportfölj | 5 apr, 2022 | 13:00 CEST
Den 5 april är en historisk dag i Kiruna. Då blir Scandic Kiruna den första kommersiella aktören att öppna i den nya stadskärnan, en milstolpe i den internationellt omtalade stadsomvandlingen som pågått sedan 2004. Hotellet har 231 rum fördelat på 13 våningar och fastighetens arkitektoniska utformning har inspirerats av Kebnekaise sydtopp och Lapportens u-dal. I och med öppningen av Scandic Kiruna utökar bolaget sin rumskapacitet med 60 rum och blir den största hotellaktören i staden.

Mitt i Kirunas nya stadskärna ligger Scandic Kiruna strategiskt placerat bredvid en av stadens stora mötesplatser, Aurora kultur & kongress, som kopplas ihop med hotellet via en skywalk. Den nya staden har placerats tre kilometer från den gamla och stadsomvandlingen har pågått sedan 2004. I samband med öppningen av Scandic Kiruna stänger Scandic Ferrum som varit i bolagets regi sedan 1995. Det strategiska läget av hotellet och den nya stadskärnan förkortar även avståndet till Kiruna Airport och större turistattraktioner som turistmålet, Jukkasjärvi.

Scandic Kiruna blir ett nytt landmärke för staden vilket bevisar sig redan på entréplanet, hotellets base camp. Här skapas en mötesplats för gäster från världens alla hörn. Den ramas in av en inredning inspirerad av den omgivande naturens årstider och detaljer som knyter an till natur och det omkringliggande friluftslivet. Högst upp i huset ligger Sveriges nordligaste skybar med utsikt över fjällvärlden och den nya stadskärnan. Den ikoniska restaurangen Mommas följer även med till det nya hotellet. I Mommas kan gäster få höra hisnande historier från dagens äventyr av bordsgrannen eller veta mer om hur en dag i Kirunagruvan, samtidigt som ishotellets tidigare Head chef, Alexander Meier står i det öppna köket och förbereder kvällens middag med smaker från Norrland.

- 5 april är en historisk dag då vi stänger dörrarna till vårt gamla hotell och öppnar dörrarna till Scandic Kiruna i den nya stadskärnan. Det känns mycket bra att tillsammans med alla fantastiska medarbetare få välkomna gäster, besökare och kirunabor till ett nytt Scandic Kiruna. Hotellet är en viktig pusselbit i att starta igång den nya stadskärnan och vi har nu en viktig uppgift framför oss i att tillsammans med det lokala näringslivet, fortsätta arbetet med att öka tillströmningen av nationellt och internationellt affärs- och fritidsresande till Kiruna, säger Peter Salomonsson, Hotelldirektör för Scandic Kiruna.

- Kebnekaise i vinterskrud blev min inspiration. En sida av fastigheten är mjuk och slät, som slipad av inlandsisen reser den sig mot toppen medan läsidan är betydligt taggigare. Längst ned finns en bekväm base camp och högst upp en skybar, likt när vi tar en topptur belönas man med ett glas champagne när målet är nått, säger Thomas Sandell, Arkitekt SAR SIR / MSA, Sandellsandberg.

Scandic tillför en utökad rumskapacitet med 60 rum i Kiruna, ett viktigt tillskott för besöksnäringen då regionen är en attraktiv plats för olika industriföretag. Kirunagruvans livslängd har nyligen förlängts till efter 2046, parallellt som stadsomvandlingen och utbyggnad av den nya stadskärnan förväntas pågå till 2035. Scandic Kiruna adderar även ett utökat möteserbjudande genom sju konferensrum samt en bankettsal som kan husera upp till 350 personer.

- Scandic har sedan 1995 varit en integrerad del av Kiruna och i vår långtgående satsning på staden känns det mycket glädjande att öppna ett nytt hotell, utöka vår rumskapacitet med 60 rum och skapa nya förutsättningar att anordna stora möten i Kiruna genom nya mötesfaciliteter som knyter ihop hotell och kongresshall. Destinationen Kiruna med sitt natursköna fjällandskap och storskalig industri erbjuder en spännande dynamik av nationellt och internationellt affärs- och fritidsresande där vårt nya hotell har skapats för att passa båda målgrupper, säger Peter Jangbratt, Sverigechef på Scandic Hotels.

Hållbarhet har stått i centrum från ritbord till färdigt hotell. Fastigheten som har konstruerats utefter miljöcertifieringen LEED Silver, har en mycket låg vatten­förbrukning, är välisolerad och har en genomtänkt konstruktion som optimerar och säkerställer ett lågt energi­behov. Hotelldriften har som ambition att ha så liten påverkan på miljö och den omkringliggande fjällvärlden som möjligt, vilket bevisas i att Scandic Kiruna har genomgått prövning av Nordens officiella miljömärkning och hotellet har nu Svanenmärkts enligt Svanens nya, tuffa kriterier.

Utöver miljöcertifiering på fastighet och hotelldrift är hotellrummen byggda med inspiration från ett cirkulärt tänkande, där delar av rumsinredningen är miljöcertifierad eller tillverkad av återvunnet material. Inredningen har en livslängd på upp till 15 år och merparten kan återbrukas eller återvinnas vid renovering, något som går i linje med Scandics vision om ett helt cirkulärt hotellrum.

Fakta om Scandic Kiruna

• 13 våningar, Sveriges nordligaste skybar högst upp i hotellet
  • Hotellyta: ca 14 000 kvm
  • Höjd: 45 meter
  • Rum: 231
  • Familjerum: 101
  • Tillgänglighetsrum: 23
  • Djurrum: 16
  • Antal bäddar: 679
  • Sittplatser i bar och restaurang: 300
  • Coworkingplatser: 10
  • Konferensrum: 8
  • Arkitekt: Thomas Sandell, Sandellsanberg
  • Fastighetsägare: LKAB Fastigheter
  • Byggår: 2019 - 2022
  • Projektutvecklare och entreprenad: Skanska
  • Miljöcertifiering: Svanenmärkt och LEED Silver.

För mer information, vänligen kontakta:
Oscar Brehmer, Communication Manager, Scandic Hotels Group
Email:oscar.brehmer@scandichotels.com
Telefon: +46 721 709 297

Scandic är det största hotellföretaget i Norden med mer än 280 hotell i drift och under utveckling på över 130 destinationer. Scandic är ledande när det kommer till att integrera hållbarhet inom alla områden och dess prisbelönta koncept inom tillgänglighet säkerställer att Scandic är till för alla. Väl omtyckt av gäster och medarbetare är Scandic Friends Nordens största lojalitetsprogram inom hotellbranschen och företaget en av de mest attraktiva arbetsgivarna i regionen. Scandic är noterat på Nasdaq Stockholm.
www.scandichotelsgroup.com

• Scandic Kiruna - base camp 1.jpg