Omvärld och kommersiellt ledarskap i fokus när Scandic utvecklar framtidens ledare

Pressmeddelande | Talang & karriär | 17 nov, 2022 | 09:15 CET
I mer än två decennier har Scandic genom det interna ledarskapsprogrammet Talent@Scandic, utvecklat framtidens ledare inom hotellkoncernen. Nyligen utsågs 24 talanger från bolagets fem marknader som under sju månader av intensiv kompetensutveckling kommer utbildas av branschföreträdare, mentorer och ledarskapsutvecklare.

Varje år bestämmer Scandics koncernledning vilka fokusområden och projekt som de 24 talangerna ska fördjupa sig i baserat på bolagets strategi och riktning. Till årets Talent@Scandic kommer projekten att ha ett övergripande kommersiellt och HR fokus. Talangerna utbildas även i projektledning, finansiell förståelse, kommersiell-, ledarskap- och operativ utveckling, som centrala delar under ledarskapsprogrammet. I år kommer samtliga deltagare matchas med mentorer från Scandics organisation i syfte att skapa ökad kännedom och vägledning under programmets gång.

- Jag är mycket stolt över att vi under mer än två årtionden haft ett stort fokus och engagemang kring kompetens- och ledarutveckling på Scandic. När vi utvecklar och tar hand om våra medarbetare lägger vi grunden för hur vår organisation mår och presterar, och skapar starka och kompetenta ledare. Tillsammans med koncernledningen och våra ledarskapsutvecklare är jag övertygad om att årets talanger kommer gå långt inom Scandic och i framtiden, fortsatt stå stadigt på marken både i fram- och motgång, säger Jens Mathiesen, vd & koncernchef på Scandic Hotels Group.

- Nu mer än någonsin när vi ser stora förändringar i vår omvärld, är det av största vikt att kompetensutveckla och fortsätta vårt långtgående arbete med att forma framtidens ledare. Utbildning är ett område där vi investerar mycket tid och kraft för att ge rätt förutsättningar att lyckas, både i organisationen och i ledarskapet, men även i den personliga utvecklingen. Nu dukar vi upp ett buffébord av kunskap för våra talanger och om sju månader, har vi 24 nya medarbetare som är beredda att axla en ledarroll inom Scandic, säger Maud Samuelsson, Group HR Manager och ansvarig för ledarskapsutveckling på Scandic Hotels Group.

Ledarskapsprogrammet Talent@Scandic baseras Scandics ledarskapskompass och byggstenarna Empower, Build trust, Inspire och Collaborate, grundprinciperna i bolagets ledarskapsutveckling.

Årets deltagare i Talent@Scandic

Amalie Heitman, Acting General Manager, Scandic Svolvær
Andre Bjerke, Front Office Manager, Scandic Sjølyst
Christopher Spencer, Food & Beverage Manager, Hotel Norge by Scandic