Scandic Örebro Central har öppnat – ny knutpunkt och entré i Örebro

Pressmeddelande | Hotellportfölj | 21 mar, 2022 | 15:00 CET
Mitt i ett vibrerande stadsutvecklingsprojekt har Scandic öppnat sitt tredje hotell i Örebro. Scandic Örebro Central har 160 hotellrum fördelat på nio våningar och ligger strategiskt placerat vid Centralstationen, mitt bland näringslivs- och myndighetskontor. Här skapas en ny knutpunkt för örebroare och besökare då hotellet är den första verksamheten att öppna i etableringen av Örebro Entré. Genom öppningen av Scandic Örebro Central utökar bolaget sitt totala rumsutbud i staden till 596 rum och blir således Örebros största hotellaktör.

Beläget ca 200 meter från Örebro Centralstation, i mitten av ett nytt snabbväxande stadsutvecklingsprojekt har stadens nya landmärke öppnat sina dörrar. Direkt innanför entrén möts gäster och besökare av en stor och öppen social lobby, designad av arkitektbyrån Wingårdhs. Här samsas lokalbor med semestrande barnfamiljer och coworkande affärsresenärer i väntan på nästa tågavgång, möte eller dagens sport- eller familjeaktivitet. Det strategiska och centrala läget möjliggör att gäster och besökare når stadskärnan med ett par minuters promenad där Örebro bjuder på ett rikt utbud av restaurang- och kulturliv.

- Idag kan jag och mina fantastiska medarbetare känna oss extra stolta då vi efter en lång tids väntan, äntligen får välkomna gäster till vårt nya hotell. Scandic Örebro Central är ett viktigt tillskott på hotellmarknaden i Örebro och vi skapar en knutpunkt för affärs- och fritidsresenärer där stad och hotell sömlöst flyter ihop till ett vardagsrum. Gäster kan kort och gott, enkelt återvända hem till hotellet för en god natts sömn i ett mycket centralt läge. Vi ser mycket fram emot att nu få driva hotell i en pulserande fastighet med många personer i omlopp, säger Jimmy Myhrinder, hotelldirektör för Scandic Örebro Central.

Scandic Örebro Central blir ett viktigt tillskott för att öka stadens totala rumskapacitet i takt med att näringslivet växer med ett flertal nyetableringar, samtidigt som etablerad industri såsom Ericsson, Epiroc Rock Drills och SAAB Dynamics är verksamma i regionen.

- Örebro är ett naturligt logistikcentrum mitt i Sverige och med en stark myndighetsnärvaro och ett växande näringsliv är regionen en viktig marknad för oss. Vi ser tillväxtmöjligheter för våra hotell inom affärs- och fritidsresande, säger Peter Jangbratt, Sverigechef på Scandic Hotels.

- Tillsammans med vår samarbetspartner Corem, har vi nu tillfört ett tredje hotell med 160 rum vilket innebär att Scandic totalt kommer att ha 596 hotellrum i Örebro vilket ger oss ett gynnsamt utgångsläge i takt med att besöksnäringen återhämtar sig efter två år av pandemi, fortsätter Peter.

Sedan första spadtaget i januari 2020 och under hela byggprocessen har hållbarhet stått i fokus. Fastigheten har konstruerats efter de högt uppsatta kraven från Sweden Green Building Council och kommer att certifieras enligt nivån, Miljöbyggnad Silver. Scandic har sedan 1999 arbetat med att Svanencertifiera bolagets hotell och Scandic Örebro Central har inför öppning genomgått prövningen av Nordens officiella miljömärkning och hotellet har nu Svanenmärkts. Utöver miljöcertifiering på fastighet och hotelldrift är hotellrummen byggda med inspiration från ett cirkulärt tänkande, där delar av rumsinredningen är miljöcertifierat eller tillverkad av återvunnet material. Inredningen har en livslängd på upp till 15 år och merparten kan återbrukas eller återvinnas vid renovering, något som går i linje med Scandics vision om ett helt cirkulärt hotellrum.

- Att få i uppdrag att skapa ett nytt hotell för Scandic är alltid lika spännande. Vi vet att det är viktigt för Scandic att vara en del av den stad man ska verka i och att vara inkluderande på alla plan. För oss innebär det att lära känna platsen och dess historia för att sedan låta det avspegla sig i designen. I arbetet med Scandic Örebro Central har vi fokuserat på kvalitativa material som både åldras vackert och som håller över tid. En viktig aspekt för att nå målet om hållbarhet, säger Lena Arthur, Arkitekt MSA/SIR MFA på Wingårdhs.

Scandic Örebro Central är även en viktig byggsten i Corems utveckling av en ny entré till Örebro. Hotellet blir ett av stadens nya landmärken och tillsammans med den gamla postterminalen som nu renoveras, blir Scandic Örebro Central hjärtat i vad som kommer att bli Örebro Entré.

Fakta om Scandic Örebro Central

• 14 våningar (varav nio hotell och fem kontorsvåningar)
  • Hotellyta: 5860 kvm
  • Höjd: 57 meter
  • Rum: 160
  • Familjerum: 62
  • Tillgänglighetsrum: 16
  • Djurrum: 20
  • Allergirum:5
  • Antal bäddar: 448
  • Sittplatser i bar och restaurang: 110
  • Coworkingplatser: 26
  • Gym
  • Arkitekt: Fastighet, Archus.
  • Arkitekt: Entrévåning, Wingårdhs
  • Fastighetsägare: Corem
  • Byggår: 2022
  • Entreprenad: PEAB
  • Miljöcertifiering: Svanenmärkt och Sweden Green Building Council, Miljöbyggnad Silver

För mer information, vänligen kontakta:
Oscar Brehmer, Communication Manager, Scandic Hotels Group
oscar.brehmer@scandichotels.com
Telefon: +46 721 709 297

Scandic är det största hotellföretaget i Norden med mer än 280 hotell i drift och under utveckling på över 130 destinationer. Scandic är ledande när det kommer till att integrera hållbarhet inom alla områden och dess prisbelönta koncept inom tillgänglighet säkerställer att Scandic är till för alla. Väl omtyckt av gäster och medarbetare är Scandic Friends Nordens största lojalitetsprogram inom hotellbranschen och företaget en av de mest attraktiva arbetsgivarna i regionen. Scandic är noterat på Nasdaq Stockholm.
www.scandichotelsgroup.com

• Scandic Örebro Central, lobby.jpg