Scandics valberedning föreslår två nya styrelseledamöter

4 april, 2019 | 08:35 CET | Categories: Corporate pressmeddelanden | Regulatorisk

Inför Scandic Hotels Group AB:s årsstämma föreslår valberedningen Susanne Mørch Koch och Riitta Savonlahti till nya styrelseledamöter. Valberedningen meddelar samtidigt att Lottie Knutson och Eva Moen Adolfsson har avböjt omval.

–  Med Susanne Mørch Koch och Riitta Savonlahti säkerställs styrelserepresentation från Danmark och Finland som är två viktiga marknader för Scandic. Susanne kommer att bidra med sin kunskap av att driva digitalisering och digital transformation inom transport- och resesektorn. Riitta har gedigen erfarenhet av ledningsarbete i noterad miljö och kommer bland annat tillföra ett strategiskt och operativt perspektiv inom HR. Valberedningen vill rikta ett stort tack till Lottie Knutson och Eva Moen Adolfsson för deras bidrag under sina år som styrelseledamöter, säger Joel Lindeman, ordförande i valberedningen.

Susanne Mørch Koch är VD för Danske Spil och styrelseledamot i Coop Danmark. Innan dess var hon verksam inom DSB-koncernen, bland annat som Chief Commercial Officer och medlem i koncernens ledningsgrupp. Susanne har dessutom varit Chief Commercial Officer på Arriva Skandinavien och Head of Business Development, Marketing and Communication på KPMG Danmark.

Riitta Savonlahti är Executive Vice President, Human Resources och medlem i koncernledningen för UPM-Kymmene samt Supervisory Board member för det finska pensionsförsäkringsbolaget Ilmarinen Mutual Pension Insurance Company. Hon är dessutom medlem i arbetsmarknadsutskottet i Finlands Skogsindustriförening (FFIF) och i arbets-, utbildnings- och kompetensutskott på Finlands Handelskammare. Hon har tidigare varit HR-chef för Elcoteq Network Corporation och Raisio Group.

Fullständig information om de föreslagna styrelseledamöterna och valberedningens yttrande i sin helhet återfinns på bolagets hemsida.

Scandics årsstämma hålls den 7 maj 2019 på Vasateatern, Scandic Grand Central, Stockholm. Information om anmälan till årsstämman finns i kallelsen som återfinns på bolagets hemsida.

Joel Lindeman, ordförande i valberedningen
Email: joel@provobisholding.se

Henrik Vikström, Director Investor Relations, Scandic Hotels Group
Epost: henrik.vikstrom@scandichotels.com