24 september, 2019 | 08:30 CET | Categories: Generella pressmeddelanden, Pressmeddelanden | Icke regulatorisk

I maj 2017 meddelade Århus kommun att Scandic och dess anbudsgrupp vunnit en upphandling av ett stort hotellprojekt vid Århus hamn. Nu har hyresavtalet undertecknats för hotellet, som kommer att ha ca 480 rum och 5 700 kvadratmeter mötesyta. Hotellet planeras att öppna 2024.

Hotellet är designat av den världsberömde arkitekten Bjarke Ingels från arkitektfirman BIG och kommer att ha en unik design och spektakulär utsikt i Århus nya hamnområde.

Vi är mycket stolta över att få driva ett av Danmarks mest attraktiva hotell och konferenscenter. Med kapacitet för mer än 2 000 konferensdeltagare kan vi möta den växande efterfrågan på möten och events i Århus. Det blir Danmarks största hotell utanför Köpenhamn och bekräftar vår fortsatta tillväxt på den danska marknaden, säger Søren Faerber, landschef i Danmark.

Jylländska Århus är Danmarks näst största stad med ca 330 000 invånare. Goda infrastrukturförbindelser gör staden lättillgänglig för såväl nationella som internationella besökare. Scandic har sedan tidigare tre hotell i staden och med det nya hotellet befäster man positionen som den ledande operatören i området.

Ursprungligt meddelande om vunnen upphandling: https://www.scandichotelsgroup.com/sv/scandics-anbudsgrupp-vinner-prestigefyllt-hotellprojekt-i-danska-arhus/

Henrik Vikström, Director Investor Relations
Email: henrik.vikstrom@scandichotelsgrop.com
Telefon: +46 709 528006