Scandic öppnar nytt hotell i Örebro

13 november, 2019 | 07:30 CET | Categories: Corporate pressmeddelanden | Icke regulatorisk

Scandic Hotels har tecknat ett långt hyresavtal med fastighetsbolaget Klövern om ett nytt hotell i centrala Örebro. Det nya hotellet byggs i nära anslutning till Örebro Centralstation och förväntas ta emot sina första gäster under 2021. Hotellet kommer att heta Scandic Örebro Central.

Scandic Örebro Central, med ett centralt cityläge och närhet till Örebro Centralstation, kommer att ha 160 rum samt fitness, restaurang- och bardel. Hotellet blir en viktig pusselbit i den framväxande stadsdelen runt Örebros resecentrum, ett område som attraherat såväl större fastighetsprojekt som företag och restauranger de senaste åren.

Det nya hotellet kommer att komplettera Scandics två nuvarande hotell i Örebro, då staden de senaste åren har sett en tydlig ökning av turism och antal evenemang. Flertalet svenska och internationella företag bedriver verksamhet i regionen, vilket gör Örebro till en central logistisk knutpunkt i Skandinavien med goda förbindelser till Stockholm, Göteborg, Oslo och Köpenhamn.

– Scandic Örebro Central blir ett viktigt tillskott till våra två väletablerade hotell i Örebro. Scandic adderar ytterligare 160 moderna rum med ett attraktivt läge i en region där vi ser en ökning i efterfrågan av hotellrum, säger Peter Jangbratt, Chef för Scandic Hotels Sverige.

Ambitionen är att byggnaden, som har ritats av arkitektbyrån Archus Arkitektur, skall byggas efter Miljöbyggnad Silver, en svensk miljöcertifiering som mäts på sexton olika indikatorer för energi­användning, innemiljö och material. Fastighetsbolaget Klövern är en ny hyresvärd för Scandic.

– Vi ser med glädje fram emot att få välkomna Scandic Hotels som hyresgäst i Örebro Entré. Hotellet, inklusive restaurang, kommer att på ett positivt sätt bidra till stadsutvecklingen, säger Klöverns VD Rutger Arnhult.

Avtalet är villkorat bygglov.

Elin Westin, Director of Communication, Scandic Hotels Group
E-post: elin.westin@scandichotels.com
Telefon: +46 702 77 75 26

Henrik Vikström, Director Investor Relations, Scandic Hotels Group
E-post: henrik.vikstrom@scandichotels.com
Telefon: +46 709 52 80 06

Scandic är det största hotellföretaget i Norden med mer än 280 hotell i drift och under utveckling på över 130 destinationer. Scandic är ledande när det kommer till att integrera hållbarhet inom alla områden och dess prisbelönta koncept inom tillgänglighet säkerställer att Scandic är till för alla. Väl omtyckt av gäster och medarbetare är Scandic Friends Nordens största lojalitetsprogram inom hotellbranschen och företaget en av de mest attraktiva arbetsgivarna i regionen. Scandic är noterat på Nasdaq Stockholm.
www.scandichotelsgroup.se

• Scandic Örebro Station