Scandic öppnar centrala Helsingfors största konferenshotell

22 oktober, 2019 | 11:10 CET | Categories: Corporate pressmeddelanden | Icke regulatorisk

Scandic har tecknat hyresavtal för ett nytt kongress- och möteshotell i Helsingfors. Hotellet, Scandic Avenue, kommer att ha 350 rum och vara beläget nära Gamla kyrkoparken i hjärtat av huvudstaden. Öppningen planeras till 2022.

Det nya hotellet blir det största kongresshotellet i centrala Helsingfors. Utöver 350 hotellrum planeras 2000 kvadratmeter konferens- och mötesyta samt en restaurang och bar. Inhyst i en historisk tryckeribyggnad från 1920-talet och med promenadavstånd till tunnelbane- och tågförbindelser väntas hotellet bli ett efterlängtat tillskott till stadens hotellutbud. Byggnaden ägs av Varma Mutual Pension Insurance Company och inrymmer idag kontor.

– Det har länge saknats ett större konferenshotell i centrala Helsingfors. Med öppningen av Scandic Avenue kan vi ta emot större sällskap av gäster och samtidigt skapa en ny spännande eventyta mitt i staden, säger Aki Käyhkö, Managing Director för Scandic Hotels Finland.

Ombyggnationen av fastigheten kommer att inledas under 2020 och hotellet beräknas stå klart under tredje kvartalet 2022.

– Denna historiska byggnad på Annegatan 18 byggdes ursprungligen för Tilgmann Tryckeri och har sedan dess inrymt kontorslokaler. Att hitta alternativa användningsområden och säkra en lång livscykel på våra fastigheter är mycket viktigt för oss som en ansvarstagande investerare. Det känns därför fantastiskt att vi nu kan välkomna Scandic och bygga om fastigheten till ett attraktivt hotell, säger Varmas Head of Real Estate Ilkka Tomperi.

Med en växande andel internationella gäster och goda flygförbindelser mot öst är Helsingfors en viktig marknad. Scandic är idag den ledande hotellaktören i området och förutom de hotell som drivs under Scandics varumärke inkluderar portföljen även sju IHG och tre Hilton-hotell. Scandic kommer även att stärka sin position ytterligare under de kommande åren. Utöver Scandic Avenue planeras två attraktiva hotell i området med totalt 670 rum, Scandic Pasila som öppnar under våren nästa år och Railway Station som öppnar under 2021.

För mer information kontakta:
Elin Westin, Director of Communication, Scandic Hotels Group
E-post: elin.westin@scandichotels.com
Telefon: +46 702 77 75 26

Henrik Vikström, Director Investor Relations, Scandic Hotels Group
E-post: henrik.vikstrom@scandichotels.com
Telefon: +46 709 52 80 06

Om Scandic
Hotels Group
Scandic är det största hotellföretaget i Norden med mer än 280 hotell i drift och under utveckling på över 130 destinationer. Scandic är ledande när det kommer till att integrera hållbarhet inom alla områden och dess prisbelönta koncept inom tillgänglighet säkerställer att Scandic är till för alla. Väl omtyckt av gäster och medarbetare är Scandic Friends Nordens största lojalitetsprogram inom hotellbranschen och företaget en av de mest attraktiva arbetsgivarna i regionen. Scandic är noterat på Nasdaq Stockholm.
www.scandichotelsgroup.se

• Scandic Avenue