Scandic Hotels introducerar allergirums-standard

13 maj, 2019 | 08:30 CET | Categories: Generella pressmeddelanden | Icke regulatorisk

Som första hotellkedja i världen lanserar Scandic en standard för allergivänliga rum. Den innebär bland annat att gäster som bokar allergirum kan förvänta sig trägolv i rummet, att det inte placeras djur på samma våningsplan, att strikta städrutiner följs och att det finns en serie parfymfria- och allergivänliga produkter för badrummet, godkända av svenska Astma- och Allergiförbundet. Den nya standarden är en del av Scandics unika tillgänglighetsstandard på 159 punkter.

Mer än 150 miljoner människor i Europa* har någon form av allergi. Av dessa är det långt ifrån alla som är i behov av särskilda allergirum, men faktum är att fler och fler efterfrågar mer allergi-vänliga alternativ på hotellen.

Scandics tillgänglighetsstandard lanserades redan 2005 och sedan dess har den fått mycket uppmärksamhet runt om i världen. Nu uppdateras den från 135 till 159 punkter, varav en av de nya kategorierna innebär strikta riktlinjer för att möta allergikers behov när de reser.

Vi ser att fler och fler gäster efterfrågar det vi gör inom tillgänglighet, och vi får en hel del förfrågningar om just allergianpassningar. Vi har också sett effekten av vår allergivänliga ”frukost för alla” och hur lyckat det blev. Målet är att alla våra hotell ska kunna erbjuda minst två allergivänliga rum inom ett år, säger Magnus Berglund, tillgänglighetsdirektör på Scandic.

Under våren släpper Scandic även en uppdaterad version av den tidigare prisbelönta e-learningen inom tillgänglighet. E-learningen togs ursprungligen fram för Scandics 18 000 medarbetare då det är en avgörande del i Scandics tillgänglighetserbjudande, bemötandet av gäster är det absolut viktigaste, oavsett behov. Dessutom ligger utbildningen öppen på Scandics hemsida – för alla som vill lära mer om hur man kan erbjuda högklassig service för personer med funktionsvariationer.

Vi arbetar ständigt efter att finna lösningar för att göra våra hotell mer tillgängliga. Även om vi sedan tidigare har kunnat erbjuda våra gäster allergivänliga rum, är vi nu extra stolta över att detta är en del av vår tillgänglighetsstandard. E-learningen är flitigt använd av andra aktörer som vill bli bättre på hur man bemöter alla gäster, det är ett väldigt fint betyg, avslutar Magnus.

Tillgänglighet på Scandic

Sedan 2003 har Scandic arbetat fokuserat med att göra alla hotell tillgänglighetsanpassade för att kunna välkomna gäster oavsett behov. Idag är Scandic det enda hotellföretaget i världen som beskriver hur tillgänglighetsanpassat varje hotell är på respektive hotellsidor under scandichotels.se. Scandic är även ensam om att ha tagit fram en tillgänglighetsstandard som idag består av 159 punkter, där 105 av dessa är obligatoriska för samtliga hotell, och för nybyggda Scandic-hotell gäller samtliga 159 punkter.

Scandic har även ett ”Design för alla”-koncept som innebär att ett anpassat rum ska vara lika väldesignat som alla andra rum och innefattar smarta lösningar som knappt syns förutom för dem som verkligen behöver dem.

*Källa: https://www.allergyuk.org/information-and-advice/statistics

Anna-Klara Lindholm, PR Manager, Scandic Hotels Group