Scandic inför totalstopp mot ägg från burhöns

3 september, 2018 | 08:30 CET | Categories: Generella pressmeddelanden | Icke regulatorisk

Scandic Hotels, Nordens ledande hotellföretag, har beslutat att helt upphöra med användning av ägg från hönor i bur. ��rligen serveras mellan 11,5–13 miljoner ägg* på Scandics hotell, majoriteten av dessa kommer redan från frigående höns, men från och med september 2018 påbörjas en succesiv övergång att fasa ut burägg i alla produkter.

En stor del av äggen som serveras på Scandic idag kommer från frigående höns men ägg från burhöns göms ofta som ingrediens i färdiga produkter. Därför upprättar Scandic en buräggspolicy gentemot leverantörerna för att säkerställa att produkterna Scandic köper inte innehåller burägg.

Jag är glad över att vi tagit detta beslut om att bli helt buräggsfria. Det känns som ett naturligt steg i vårt kontinuerliga hållbarhets­arbete då vi alltid försöker göra medvetna val utifrån den påverkan de har på miljön och djurens välfärd, säger AnnSofie Lanner, Acting Director of Sustainable business på Scandic Hotels.

Enligt organisationen Djurens Rätt sitter fortfarande ca 12 procent, eller strax över en miljon, hönor i bur i Sverige, men siffran minskar stadigt tack vare att både företag och konsumenter väljer bort ägg från hönor i bur.

Vi på Djurens Rätt tycker att det här är oerhört positiva nyheter och Scandic visar verkligen med sitt beslut att de ligger i framkant inom sin sektor. Det här kommer garanterat göra skillnad för väldigt många hönor, säger Nathalie Söderström, Ansvarig för företagsrelationer på Djurens Rätt.

Beslutet om att inrätta en buräggsfri policy är ett resultat av Scandics pågående arbete med hållbarhet. Sedan tidigare har Scandic genomfört flera förbättringar inom mat och dryck för att bidra till en mer hållbar omvärld, exempelvis vegansk frukost, Fairtrade-märkta produkter och att aktivt arbeta för att minska matsvinnet.

Den nya policyn gäller alla Scandichotell. Hela skalägg och produkter som innehåller ägg från burhöns kommer successivt att fasas ut mellan september 2018 och 2020, med undantag för hotellen i Norge där de kommer vara klara 2022.

*ägg i flera olika former, såsom hela, flytande och kokta

Anna-Klara Lindholm, PR-Manager, Scandic Hotels Group
E-post: anna-klara.lindholm@scandichotels.com

Scandic är det största hotellföretaget i Norden med 16 000 medarbetare och med ett nätverk av närmare 280 hotell i drift eller under utveckling på mer än 130 destinationer. Scandic Friends är Nordens största lojalitetsprogram inom hotellbranschen. Ett ansvarsfullt företagande är en del av Scandics DNA och Scandic har varit en pionjär när det gäller att integrera hållbarhets­arbete i alla sina verksamheter. Scandic är noterat på Nasdaq Stockholm. www.scandichotelsgroup.com.

• Scandic inför totalstopp mot ägg från burhöns