Scandic Hotels går med i ITP för att hjälpa hotellbranschen uppnå hållbarhets­målen

20 augusti, 2018 | 09:00 CET | Categories: Generella pressmeddelanden | Icke regulatorisk

Som medlem i International Tourism Partnership, ITP, kan Scandic Hotels, det ledande hotellföretaget i Norden, bidra med sin bästa praxis och kunskap inom hållbarhet till ett samarbete med 13 andra ledande hotell.

Scandic har undertecknat Agenda 2030 och FN:s 17 globala mål för hållbar utveckling. Bolagets hotell är Svanenmärkta och arbetar efter ett antal hållbarhets­initiativ för att ta itu med frågor som engångsmaterial, matavfall, vatten­förbrukning, mångfald och inkludering.

Scandics branschledande lösningar omfattar ”häng upp handduken”-standarden, ekologiska frukostar och design för alla. Samtliga Scandic-hotell drivs med nästan 100 procent förnybar energi­, och på senare år har Scandic minskat koldioxidutsläppen från sina hotell med upp till 40 procent.

– Hållbarhet är en del av vårt DNA, och vi har en lång historia av att införa hållbara lösningar på våra hotell. Vi ser fram emot att samarbeta med våra kollegor i ITP, både för att uppnå våra egna mål och, än viktigare, för att komma med ett viktigt bidrag till besöksnäringen genom att arbeta mot ITP:s hållbarhets­mål, säger Even Frydenberg, VD och koncernchef på Scandic Hotels Group.

– Vi är mycket glada över att välkomna ett så djupt respekterat bolag som Scandic bland våra medlemmar och till vårt samarbete, säger Madhu Rajesh, direktör på ITP.

– ITP är ett unikt branschsamarbete bland ledande hotell som inser behovet av kollektivt handlande för att uppnå de globala miljömålen. Under 2017 gick hotellbranschen samman för att uttrycka sitt stöd för ITP:s mål för 2030, som innebär ett krav på handling inom kritiska hållbarhets­frågor, inklusive koldioxidutsläpp, vatten­, mänskliga rättigheter och ungdomsarbetslösheten. Scandic har historiskt tagit ledningen med sina hållbarhets­initiativ. Som medlem av ITP kommer Scandic att dela med sig av sin expertis och hjälpa till att leda branschen genom att vara ett hållbart besöksföretag, fortsätter hon.

Peter Bodor, Director of Communication (interim), Scandic Hotels Group
Epost: peter.bodor@scandichotels.com