Omprofileringen av Restels hotell till Scandic är nu helt genomförd

5 juni, 2018 | 08:30 CET | Categories: Generella pressmeddelanden | Icke regulatorisk

Idag slutförde Scandic Hotels omprofileringen av Restels tidigare Cumulus-hotell till Scandic-varumärket.

I december 2017 förvärvade Scandic finska Restels hotellverksamhet med 43 hotell och cirka 7 600 rum, varav merparten drevs under varumärket Cumulus. I och med förvärvet av Restel blev Scandic marknadsledare i Finland och fick en betydligt starkare position i det växande fritidssegmentet.

– Vi har nu en stark position i Finland, som under det första kvartalet representerade en fjärdedel av Scandics nettoomsättning. Det är glädjande att vi nu slutfört omprofileringen och vi ser stor potential för intäktssynergier när hotellen är fullt integrerade med vår starka distributionskapacitet. Vi bedömer att de förvärvade hotellen börjar bidra positivt till Scandics EBITDA under det andra kvartalet, säger Even Frydenberg, VD och koncernchef på Scandic Hotels Group.

Resan med att omprofilera Cumulus-hotellen till Scandic påbörjades i februari 2018 och man har i genomsnitt omprofilerat tre hotell i veckan.

– Förvärvet av Restel var den största händelsen för Scandic förra året och jag är mycket stolt över alla medarbetare som har bidragit till att på ett snabbt och professionellt sätt integrerat Restel till Scandic. Jag är också glad över att våra nya medarbetare varit så positiva och visat ett stort engagemang för Scandic. Tack vare detta förvärv har vi fått en mycket god geografisk täckning i Finland, nu kan våra gäster välja hotell på 15 nya orter i Finland, säger Aki Käyhkö, Managing Director för Scandic Hotels i Finland.

Anna-Klara Lindholm, PR-Manager, Scandic Hotels Group
E-post: anna-klara.lindholm@scandichotels.com