Scandic öppnar hotell vid Helsingfors flygplats – Blir det närmaste fristående hotellet för flygpassagerare

19 januari, 2017 | 07:30 CET | Categories: Corporate pressmeddelanden | Regulatorisk

Scandic Hotels, Nordens största hotelloperatör, har tecknat ett långsiktigt hyresavtal med LAK Real Estate Oyj, dotterbolag till Finavia, gällande etablering och drift av ett nytt hotell vid Helsingfors flygplats. Arbetet med att färdigställa hotellet, Scandic Helsinki Airport, inleds i januari 2017 och öppning planeras till första halvåret 2018. Hotellet kommer att rymma 148 rum.

Scandic driver sedan tidigare nio hotell i Helsingforsområdet och med nya Scandic Helsinki Airport förstärks positionen ytterligare.

Helsingfors flygplats växer kraftigt. Under de senaste åren har den blivit en betydelsefull knutpunkt för flygrutter till Asien och behovet av övernattningsmöjligheter i nära anslutning till flygplatsen är stort. Nya Scandic Helsinki Airport kommer att vara beläget mittemot flygplatsen, knappt 100 meter från terminal 2. Fastigheten ägs av LAK och inrymmer idag kontorslokaler. Flera våningsplan i byggnaden genomgår nu en omfattande renovering för att förvandlas till ett modernt och bekvämt hotell med 5 konferenslokaler, en bar och restaurang, gym med tillhörande bastu och 148 rum.

– Scandic Helsinki Airport blir vårt åttonde flygplatshotell i Norden. Genom avtalet flyttar vi fram positionerna ytterligare som Nordens största hotelloperatör och stärker samtidigt vår ställning i ett av våra strategiskt viktigaste områden, Helsingforsområdet, säger Frank Fiskers, VD och koncernchef för Scandic Hotels Group.

– Med det unika läget på fastigheten, ett stenkast från terminalen, blir vi det närmaste fristående hotellet för passagerare som anländer till Helsingfors flygplats. Det blir ett värdefullt tillskott i vår hotellportfölj, säger Aki Käyhkö, chef för Scandic Hotels i Finland.

Scandic har sedan flera år ett samarbete med fastighetsägaren LAK. Bolagen kommer tillsammans att stå för ombyggnationen som planeras pågå ett år. Hotellet planeras öppna under första halvåret 2018.

Elin Westin, Kommunikationsdirektör Scandic Hotels Group
E-post: elin.westin@scandichotels.com