Scandic öppnar hotell i anrika Helsingfors järnvägsstation

30 juni, 2017 | 14:30 CET | Categories: Generella pressmeddelanden | Icke regulatorisk

Scandic Hotels, Nordens största hotelloperatör, har skrivit avtal med fastighetsägaren Exilion om ett nytt hotell i stationshuset på Helsingfors järnvägsstation. Med nära 500 rum blir det ett av företagets största i portföljen och ett landmärke i staden.

Helsingfors järnvägsstation, som byggdes mellan 1909 och 1919, är en av stadens mest kända byggnader med anrik historia. Den ritades av den kände arkitekten Eliel Saarinen som också ritat Nationalmuseet i Helsingfors. Med över 240 000 resenärer per dag är stationen tillsammans med Stockholms centralstation den största i Norden.

Mitt i Helsingfors, intill Ateneum Helsingfors och Nationalteatern, planeras det nya hotellet att öppna 2020. Den del av fastigheten som för närvarande innehåller det statligt ägda tågbolaget VR Groups kontor kommer då att öppna med 483 rum, konferenskapacitet för upp emot 900 personer och en vacker restaurangdel med plats för 420 personer. Projektet kommer att planeras i samarbete med finska Museiverket och Helsingfors stad för att passa bra in i den kringliggande stadsmiljön.

– Hotellet kommer att vara unikt i sitt slag. Vi ser fram emot att skapa ett spektakulärt hotell för Helsingforsbor och besökare i denna historiska byggnad, säger Frank Fiskers, VD & koncernchef på Scandic.

– Vi har under en tid letat efter en partner som på ett bra sätt kan bedriva verksamhet i denna unika byggnad. Scandic har erfarenhet av att driva stora, centrala prestigehotell på ett väldigt bra sätt och det känns mycket glädjande att med detta avtal ta nästa steg i byggnadens historia, säger Ari Talja, VD på Exilion.

Scandic har för närvarande 28 hotell i Finland, varav fem Scandic- och två Hilton-hotell i Helsingfors. Den finska hotellmarknaden och ekonomin väntas ha en god tillväxt. Helsingfors är hjärtat för näringslivet och cirka 25% av landets invånare bor i regionen.

Elin Westin, Director of Communications, Scandic Hotels Group
Email: Elin.westin@scandichotels.com
Telefon: +46 70 277 75 26

Henrik Vikström, Director Investor Relations, Scandic Hotels Group