Scandic öppnar nytt konferenshotell i Köpenhamn 2018

11 april, 2016 | 09:00 CET | Categories: Generella pressmeddelanden | Icke regulatorisk

Övertar driften av det centralt belägna Radisson Blu Falconer och bygger ut hotellet till 300 rum.

Scandic Hotels, Nordens största hotelloperatör, har tecknat ett hyresavtal med ATP om att per den 1 oktober 2018 överta driften av ett av Köpenhamns mest populära hotell och konferenscenter – nuvarande Radisson Blu Falconer. Hotellet är strategiskt beläget i stadsdelen Frederiksberg i centrala Köpenhamn och har bland annat ett kongresscenter som har möjlighet att rymma events för upp till 3 000 personer. I samband med övertagandet namnändras hotellet till Scandic Falconer.

–  Köpenhamn är bland världens mest populära konferensdestinationer. Med vårt nya Scandic Falconer stärker vi vårt erbjudande ytterligare på den danska hotell- och konferensmarknaden, säger Frank Fiskers, vd & koncernchef för Scandic Hotels Group.

–  Genom vår omfattande renovering kommer hotellet att nå sin fulla potential och i kombination med våra populära och starka kundkoncept, är vår vision att skapa ett nytt spännande konferenshotell, säger Jens Mathiesen, landschef för Scandic i Danmark.

I början av 2017 stängs hotellet för att därefter genomgå en totalrenovering och utbyggnation om 140 rum tillsammans med omfattande mötes- och eventytor av fastighetsägaren ATP (Arbejdsmakedets Tillægspension) i samarbete med Scandic.

Affären är villkorad av reviderad detaljplan för området samt bygglov.

Ann-Charlotte Johansson
Kommunikationsdirektör & IR-chef Scandic Hotels Group