Scandic expanderar i norska Drammen

7 november, 2016 | 08:00 CET | Categories: Corporate pressmeddelanden | Regulatorisk

– övertar driften av anrika Ambassadeur Hotel och Globus Hotel med närmare 300 rum

Scandic Hotels, Nordens största hotelloperatör, har tecknat ett långsiktigt avtal med norska Utstillingsplassen Eiendom A/S, om att gemensamt ta över Ambassadeur Hotel och Globus Hotel i norska Drammen från och med januari 2017.

Anrika Ambassadeur Hotel, med anor från sent 1800-tal, samt Globus Hotel är belägna vid Strømsø Torg och endast 50 meter från Drammens järnvägsstation. Hotellen som idag är två fristående hotell kommer efter övertagandet att genomgå en omfattande renovering och integreras till ett hotell för att därefter bestå av närmare 300 rum samt 13 konferensrum, restaurang och bar.

– Drammen är en av Norges snabbast växande hotellmarknader. Ambassadeur Hotel är ett klassiskt hotell och en välkänd profil i staden. Genom förvärvet förstärker vi vår position ytterligare på marknaden, säger Frank Fiskers, VD och koncernchef för Scandic Hotels Group.

– Med Ambassadeur Hotel och Globus Hotel mer än fördubblar vi vår nuvarande rumskapacitet i Drammen. Hotellet blir ett värdefullt tillskott i vår hotellportfölj, säger Svein Arild Steen-Mevold, landschef i Norge.

Drammen ligger 40 kilometer öster om Oslo och är Norges femte största stad. Staden har 63 000 invånare och regionen över 150 000 invånare. Drammen är slutstation på järnvägslinjen till Gardemoens flygplats.

Scandic tar över driften den 1 januari 2017 och hotellet kommer att vara öppet under renoveringen.

Ann-Charlotte Johansson, VP Communications & IR
E-post: ann-charlotte.johansson@scandichotels.com
www.scandichotelsgroup.com

Scandic är det största hotellföretaget i Norden med 14 400 medarbetare och med ett nätverk av närmare 230 hotell fördelat på cirka 44 000 hotellrum i drift eller under utveckling. Scandic Friends är Nordens största lojalitetsprogram inom hotellbranschen med 1,8 miljoner medlemmar. Ett ansvarsfullt företagande är en del av Scandics DNA och Scandic är vald till ‘best hotel brand’ i Norden (BDRC). Scandic är sedan 2 december 2015 noterat på Nasdaq Stockholm.
www.scandichotelsgroup.com

• Scandic Ambassadeur Drammen