Scandic till final i tävling om europeiskt mångfaldspris

31 augusti, 2015 | 08:00 CET | Categories: Generella pressmeddelanden | Icke regulatorisk

Scandic Hotels, Nordens största hotelloperatör, har nått finalen i tävlingen”European Diversity Awards” i kategorin ”Årets mångfaldsteam”. Prisutdelningen äger rum i London den 30 september 2015.

European Diversity Awards brukar kallas ”mångfaldens Oscar” och belönar organisationer och individer som uppvisat innovation, kreativitet och engagemang rörande jämlikhet, mångfald och inklusion under året. Scandic nominerades även förra året och kom då på andra plats i kategorin ”Årets hjälte” för Magnus Berglunds insatser som tillgänglighetsambassadör.

Som enda hotellkedja har Scandic i år nominerats av flera olika europeiska organisationer för sitt banbrytande arbete inom tillgänglighet.

– Jag är otroligt glad och stolt över att vi nått finalen i denna prestigefulla tävling. Mina kollegor och jag arbetar ständigt hårt för att hålla oss steget före när det gäller att erbjuda de bästa lösningarna för alla våra gäster, oavsett förmåga, säger Magnus Berglund, Tillgänglighetsambassadör på Scandic.

Scandic har även tagit sig till finalen i World Responsible Tourism Awards 2015 tack vare sitt arbete inom tillgänglighet. Vinnaren av detta pris kommer att meddelas den 4 november 2015.

Om European Diversity Awards (EDAs)

På European Diversity Awards kommer 14 utmärkelser att delas ut till individer, grupper och företag som uppvisat ett enastående engagemang i främjandet av mångfald under de sista 12 månaderna. EDAs är unika då de uppmärksammar alla aspekter av mångfald i hela Europa och firar det bästa inom både företags agerande och mångfaldskampanjer. Ceremonin är en av de största händelserna i Europas mångfaldskalender.

Scandics tillgänglighetsarbete

Att alla gäster ska erbjudas samma höga standard, oavsett förmåga, är ett viktigt mål för Scandic. Scandic har sedan 2003 haft en tillgänglighetsambassadör med uppgift att säkerställa en mer välkomnande miljö för gäster av alla förmågor. Scandic har en checklista med 110 punkter, nämligen Scandics tillgänglighetsstandard , och Scandic har även infört smarta designegenskaper i sina hotell- och konferensrum samt restauranger för att göra dem tillgängliga för människor med funktionshinder.

2013 var Scandic den första hotellkedjan i världen som lanserade en interaktiv onlineutbildning om funktionshinder som är öppen för alla på Scandics hemsida. Mer information finns på sidan Speciella behov.

Magnus Berglund, Tillgänglighetsambassadör, 070-973 50 77
Anna-Klara Lindholm, PR-ansvarig, 070-973 52 31