EU bjuder in Scandic som det goda exemplet inom tillgänglighet

21 oktober, 2015 | 08:00 CET | Categories: Generella pressmeddelanden | Icke regulatorisk

Magnus Berglund, Director of Accessibility på Scandic Hotels, bjuds in av EU för att presentera Scandics prisbelönta interaktiva tillgänglighetsutbildning. Konferensen ”The EU’s Tourism Education & Training Offer” hålls i Bryssel den 21 oktober.

Under konferensen presenteras resultatet av en studie om utbildning och utbildningsystem för turism och deras matchning mot branschens behov som EU-kommissionen har beställt. Scandic är som den enda hotellkedjan inbjuden för att inspirera kring hur företag kan använda interaktiva utbildningar för att underlätta för personer med speciella behov.

– Vi har valt ut Scandic Hotels som det goda exemplet från hotellbranschen för att visa på hur stora hotellkedjor kan implementera en sund hållbarhets­- och tillgänglighetspolicy i linje med kundernas behov. Syftet är att visa upp ett bra exempel för intressenter som arbetar med turism och utbildning och vi har därför bett Magnus Berglund att presentera Scandics e-learning program. Det är ett mycket bra exempel på hur företag kan ligga i framkant kring att delge kunskap och kompetens inom ett specifikt område. Ett område som vi dessutom anser vara avgörande för den moderna turistmarknaden, säger Alice Jude, Tourism Expert för CSES och NECSTouR.

– Det är extremt kul att vi än en gång blir inbjudna av EU för att prata om vårt tillgänglighetsarbete. Jag ser fram emot att vara en inspirationskälla för hur man på ett pedagogiskt och interaktivt sätt kan förmedla kunskaper om tillgänglighet, säger Magnus Berglund, Director of Accessibility på Scandic.

Scandics webbaserade utbildning lanserades 2013 och fokuserar på hur man kan erbjuda gäster med funktionsnedsättningar optimal service. Själva utbildningen baserar sig på råd, tips, tester och instruktionsfilmer. Syftet med utbildningen är att skapa förståelse för olika typer av tillgänglighetsutmaningar och vikten av rätt bemötande. Utbildningen är en av Scandics många interna kurser inom tillgänglighet. Då marknaden utvecklas snabbt och frågorna är högaktuella har Scandic även valt att göra utbildningen tillgänglig för externa intressenter via Scandics hemsida. Detta initiativ har varit en viktig del i skapa den unika position som Scandic har idag och som saknar motstycke såväl i Sverige som internationellt.

Scandics tillgänglighetsutbildning vann första pris för bästa interaktiva utbildningen på Swedish Learning Awards 2014 och tog även hem silver i brittiska E-learning Awards.

För mer information om Scandics tillgänglighetsarbete, besök: Speciella behov

Magnus Berglund, Director of Accessibility, Scandic, 070-97 35 077
Anna-Klara Lindholm, PR-Manager Scandic, 070-97 35 231, e-post: anna-klara.lindholm@scandichotels.com

Scandic är den marknadsledande hotelloperatören i Norden med ett nätverk av 230 hotell fördelat på närmare 42 000 hotellrum i sju länder och 14 000 medarbetare. Scandic Friends är Nordens största lojalitetsprogram inom hotellbranschen med 1,5 miljoner medlemmar. Ett ansvarsfullt företagande är en del av Scandics DNA och Scandic är vald till ‘best hotel brand’ i Norden (BDRC 2014).