Utökar med sitt sjunde hotell i Stavanger

10 september, 2014 | 14:00 CET | Categories: Generella pressmeddelanden | Icke regulatorisk

Nordens största hotellkedja lanserar nytt, stort hotell i centrala Stavanger. Med ytterligare 350 rum och ett brett konferensutbud positionerar Scandic sig för den tuffa konkurrensen om gästerna i oljestaden.

Precis innan sommaren öppnade Scandic Stavanger City i Norge. Nu stärker Scandic sin närvaro i oljestaden ytterligare, genom att utöka med ett nytt stort hotell: Scandic Stavanger Congress.

– Som marknadsledare är det naturligt för oss att leda utvecklingen på de viktigaste destinationerna. Vi arbetar proaktivt och etablerar nya hotell på attraktiva platser där vi ser en stark efterfrågan. Det bidrar till Scandics tillväxt och stärker vår ställning som ledande hotellkedja i Norden, säger Frank Fiskers, Scandics koncernchef.

Scandic köpte tidigare i år den norska hotellkedjan Rica Hotels och har idag totalt sex hotell i Stavanger. Scandic Stavanger Congress blir det sjunde och i särklass största hotellet med 350 rum, eventanläggning med en takterrass och en fantastisk utsikt över Stavangers hamn. Förutom restaurang i två plan, bar och gym, får hotellet även totalt 15 mötesrum, varav det största är på 1 000 kvadratmeter.

– Stavanger har tidigare varit en stad med ständig brist på hotellrum, men nu etableras en rad nya hotell. Staden växer snabbt, och som marknadsledare är det viktigt för Scandic att ha ett brett utbud av hotell till hög kvalitet. Det kommer vara tuff konkurrens om gästerna, och den utmaningen ser vi fram emot att ta oss an, säger Svein Arild Steen-Mevold, VD för Scandic i Norge.

Redan 2016 kommer Scandic Stavanger Congress att ta emot sina första gäster. Fastighetsutvecklare är Herman Wedels Plass AS, ett företag som ägs av Kjell Madland.

Om Scandic Stavanger Congress.

• Beläget på Tank Svilandsgate i centrala Stavanger
  • Eventrum med takterrass och utsikt över hamnen
  • 350 rum och sviter, restaurang i två plan, bar och gym
  • 15 mötesrum, varav det största på 1 000 m2