Scandic köper Rica Hotels – Utökar portföljen med 72 välrenommerade hotell

11 februari, 2014 | 08:16 CET | Categories: Generella pressmeddelanden | Icke regulatorisk

Scandic har ingått avtal om att köpa Rica Hotels. Med förvärvet av Ricas 72 hotell befäster Scandic sin position som Nordens ledande hotellkedja. I Norge växer kedjan med 65 hotell och Scandic blir därmed rikstäckande. Köpet är villkorat av berörda konkurrensmyndigheters godkännande.

Förvärvet av Rica Hotels är ett viktigt steg i vidarutvecklingen av Scandic-koncernen, som under de senaste åren har genomfört en rad satsningar för att stärka kunderbjudandet och öka närvaron på den nordiska marknaden.

–   Med Rica Hotels tar vi Scandic till en ny nivå på den nordiska hotellmarknaden. Vi utökar vår portfölj med välrenommerade Rica-hotell i attraktiva lägen, och snart kan gästerna välja mellan 223 hotell i hela Norden. Tillsammans kommer vi att ha 25 000 gäster per dag och 13 000 duktiga medarbetare som gör sitt yttersta för att bidra till att alla dessa gäster får en bra och minnesvärd vistelse, säger Frank Fiskers, koncernchef på Scandic.

Scandic har i dag 151 hotell i Norden, varav 19 i Norge, medan Rica Hotels portfölj innefattar 72 hotell i både Norge och Sverige, varav 65 i Norge och 7 i Sverige.

För hotellgästerna innebär förvärvet först och främst att Scandics erbjudande blir ännu bättre, med fler hotell för gästerna att välja mellan, där service, god mat och dryck och ett brett utbud av tjänster är i fokus, liksom satsningen på miljö, socialat ansvar och tillgänglighet.

–  Vi har hittat en mycket bra partner för Rica Hotels, och vi vet att Rica kommer att vara i trygga händer. Tillsammans kommer företagen att skapa Nordens ledande hotellaktör med en solid grund för tillväxt och ökad satsning på turism. Rica och Scandic kompletterar varandra rent geografiskt och kan tillsammans ge gästerna fler valmöjligheter. Rica är starkt i Norge, medan Scandic har sin styrka i de övriga skandinaviska länderna. Alla anställda, både på Rica Hotels och Scandic, värdesätter god service och varje dag ger allt för att ge gästerna ska ha en bra hotellupplevelse, säger Ricas grundare Jan E. Rivelsrud.

Familjen Rivelsrud, som i dag äger Rica Hotels, kommer fortsätta att vara aktiva i hotellbranschen, via Rica Eiendom Holding. Totalt äger företaget 20 av de fastigheter som ingår i Rica Hotels portfölj därScandic nu blir hyresgäst.

– Det här är en framtidsinriktad strategi. Nu blir vi rikstäckande i Norge och får flera hotell i Sverige vilket stärker vår ledande position. Vi ser fram emot att fortsätta att utveckla Scandic och erbjuda våra gäster en ännu bättre upplevelse i framtiden, säger Martin Creydt landschef för Scandic i Sverige.

Förvärvet innebär att alla Rica-hotell kommer att konverteras till Scandic, men integration och omprofilering kommer inte att påbörjas förrän förvärvet har godkänts av berörda konkurrensmyndigheter.

Mediekontakt:

Martina Tengvall PR & Press Manager, telefon: 0709-73 50 70

Frank Fiskers, koncernchef för Scandic och Svein Arild Mevold, landschef för Scandic i Norge kommer att vara tillgänliga för intervjuer mellan kl 09.00 och 12.00 på Scandic Vulkan i Oslo. Telefonintervjuer kan avtalas via mediakontakt Martina Tengvall.

Varje dag jobbar Scandics 10.000 medarbetare med ett enda mål – att du ska trivas. Som Nordens mest hållbara hotellkedja har vi alltid fokus på miljö, socialt ansvar och tillgänglighet. Scandic är Nordens ledande hotellkedja med omkring 160 hotell i åtta länder och 30 000 hotellrum med en omsättning på 923 miljoner EUR. Vi vill vara mer än bara ett hotell – en plats där människor träffas, jobbar och inspireras. scandichotels.se

• Fiskers high-2094 2002x3000
  • s mevold1