Scandic inbjuden som huvudtalare på internationell kongress om turism för funktionshindrade

21 oktober, 2014 | 14:06 CET | Categories: Generella pressmeddelanden | Icke regulatorisk

Magnus Berglund, Director of Accessibility, har blivit inbjuden att vara huvudtalare på den första internationella kongressen om turism som fokuserar på resande för människor med olika former av funktionsnedsättning – The World Summit Destinations for Allsom hålls i Montréal, Kanada den 19-22 oktober i år.

Kongressen syftar till att vara ett forum för att dela ”best practice” och erfarenheter från länder, städer och företag utifrån en målsättning att etablera en internationell standard för tillgänglighetsanpassad turism. United Nations World Tourism Organization (UNWTO) är bland annat medarrangör till kongressen.

Magnus Berglund talar under kongressen om hur hotellkedjan Scandic varit en pionjär inom området för att idag vara världsledande. På Scandic ska alla, oavsett funktions-nedsättning eller inte, eller oavsett form av funktionsnedsättning, erbjudas en bra hotellupplevelse. Därför har Scandic tagit fram tillgänglighetsstandard vilken omfattar allt hotellen erbjuder och är en integrerad del av alla produkter och tjänster. Dessutom har hotellkedjan även implementerat tillgänglighetsfrågan tidigt i byggprocessen vilket gör att hotell som renoveras, byggs om eller när nya hotell byggs, redan i ett tidigt skede tänker in tillgänglighet för alla. Det ger snygg och smart design som fungerar för många.

”För oss är det naturligt att människor som reser i tjänsten eller privat ska kunna erbjudas en hotellmiljö som är anpassad för många olika behov och specifika förutsättningar. Det är en naturlig del av vår verksamhet. Självklart blir vi glada när det uppmärksammas i olika sammanhang – av våra gäster eller av internationella organisationer. Det är med stor glädje som jag talar på en stor internationell kongress, anordnad av UNWTO, som fokuserar på turism för människor med funktions-nedsättningar,” säger Magnus Berglund, Director of Accessibility, Scandic.

Enligt Förenta Nationernas turistorgan, UNWTO, har cirka en miljard människor på jorden någon slags funktionsnedsättning idag. Det motsvarar 15 procent av den samlade befolkningen. Antalet växer snabbt eftersom vi lever längre och samtidigt reser mer också som äldre.

Så sent som i slutet av september nominerades Scandic även till det internationellt erkända European Diversity Awards.

För mer information, kontakta gärna:
Magnus Berglund, Director of Accessibilty, Scandic, tel: 0709-73 50 77
Martina Tengvall, PR & Communications Director, Scandic, tel: 0709-73 50 70, martina.tengvall@scandichotels.com

Se även www.destinationsforall2014.com samt www.scandichotels.com/specialneeds

Om hotellkedjan Scandic
Scandic är den marknadsledande hotelloperatören i Norden med 41 912 hotellrum fördelat på 226 hotell i drift Vi bedriver vår verksamhet inom segmentet för mellanklasshotell genom det egna branschledande och omtyckta varumärket Scandic men även via det nyskapande varumärket HTL. Sedan Scandic grundades 1963 har vi varit pionjärer och drivit utvecklingen inom hotellbranschen. Scandic Friends är Nordens största lojalitetsprogram inom hotellbranschen med fler än 1,3 miljoner medlemmar. Ett ansvarsfullt företagande är en del av vår DNA och för fjärde året i rad har Scandic under 2014 röstats fram till den mest hållbara hotelloperatören i en undersökning av Sustainable Brands. www.scandichotels.com

• Magnus Berglund with service dog Dixi
  • Magnus & Dixi, Scandic Grand Central