Scandic Hotels Holding – Helårsresultat 2013

28 februari, 2014 | 01:00 CET | Categories: Generella pressmeddelanden | Icke regulatorisk

Summering av Frank Fiskers, VD och koncernchef:

Det är med stor glädje och stolthet jag är tillbaka på Scandic. De senaste åren har det skett stora förändringar som stärkt Scandics marknadsposition. Satsningen på möten, mat & dryck och den nya hotellkedjan HTL har breddat och förstärkt koncernens kunderbjudande. I januari 2014 meddelade vi att Scandic får nordisk ensamrätt till Jamie Olivers hyllade restaurangkedja, Jamie’s Italian. Den första restaurangen öppnar på Scandic Anglais i Stockholm senhösten 2014.

Den viktigaste strategiska händelsen för Scandic är naturligtvis förvärvet av Rica Hotels som meddelades den 11 februari 2014. Med Rica Hotels lyfter vi Scandic till en helt ny nivå i den nordiska hotellmarknaden. Vi stärker hotellportföljen med välrenommerade hotell med attraktiva lägen och snart kan gästerna välja mellan nästan 230 Scandic-hotell i hela Norden.

Satsningen på digitala lösningar, t ex utcheckning via mobilen som lanserades i juni 2013, är central både för att kunna kommunicera med våra gäster i digitala kanaler men också för att kunna möta kundernas behov av enkelhet och mobilitet. Det pågår en evolution inom det digitala distributionslandskapet där vår närvaro i alla de kanaler våra gäster använder är en framgångsfaktor.

Scandic tog 2012 ett strategiskt beslut att avsluta vissa distributionssamarbeten som hindrade oss att vara flexibla i vår prissättning och differentiera vårt erbjudande i olika distributionskanaler. Dessa avslutade distributionsavtal har under 2013 drabbat oss i form av lägre volymer framförallt inom fritidssegmentet. Kombinerat med omfattande renoveringar under året och minskad rumskapacitet, förorsakade dessa ett svagare koncernresultat i 2013 än föregående år. Omförhandling av dessa distributionsavtal har skett under slutet av 2013 och har skapat förutsättningar för ett bra samarbete framöver. Redan under årets sista kvartal har vi sett ökade volymer från nya och omförhandlade distributionsavtal.

Jag ser fram emot att fortsätta och accelerera den resa som Scandic påbörjat och mitt fokus som ny VD och koncernchef är att säkerställa att de strategiska satsningarna genererar goda finansiella resultat.

Under de senaste månaderna har vi sett tydliga tecken på god utveckling i alla våra fyra hemmamarknader. Bokningsläget inför 2014 för mötes-, affärs- och fritidssegmenten visar en klart positiv trend.

/Frank Fiskers

Årsresultatet i sin helhet finns som bifogad fil

scandichotels.se
Varje dag jobbar Scandics 10.000 medarbetare med ett enda mål – att du ska trivas. Som Nordens mest hållbara hotellkedja har vi alltid fokus på miljö, socialt ansvar och tillgänglighet. Scandic är Nordens ledande hotellkedja med omkring 160 hotell i åtta länder och 30 000 hotellrum med en omsättning på 923 miljoner EUR. Vi vill vara mer än bara ett hotell – en plats där människor träffas, jobbar och inspireras.