Scandic drömarbetsplats bland nordiska studenter

28 maj, 2014 | 07:55 CET | Categories: Generella pressmeddelanden | Icke regulatorisk

Scandic är en av Nordens mest attraktiva arbetsgivare och är den hotellkedja som studenter helst arbetar för. Detta menar 16 800 ekonomistudenter i Universums årliga undersökning där Nordens bästa arbetsgivare röstats fram. Scandic är den enda hotellverksamheten som finns representerad på listan som i övrigt främst präglas av globala bolag och organisationer.

För att komma med på listan måste företagen rankas högt av studenterna i minst två av de fyra deltagande länderna. Scandic är enligt topplistan den 27:e mest populära arbetsgivaren i Norden och den enda hotellverksamheten som finns representerad. Det enda företaget i resebranschen som är mer populärt är SAS som hamnade på plats 14.

– Det är jätteroligt att vi får ett kvitto på att de satsningar som vi gör för att locka till oss unga talanger uppskattas av målgruppen. Vår personal är våra grundpelare och vi försöker vara tydliga med den utvecklingspotential som finns hos oss. I och med uppköpet av Rica finns det än mer utvecklings möjligheter, både geografiskt och inom olika yrkesområden, säger Henrik Dider, HR-chef på Scandic i Sverige.

Den tydligaste trenden de senaste åren är att studenterna ser det som allt viktigare att arbeta för en god sak eller känna att de tjänar ett högre syfte även i arbetslivet. Här har Scandic tagit en ledande roll genom att ha branschens ledande hållbarhets­program. Dessutom erbjuder Scandic skräddarsydda kurser för medarbetarnas individuella utveckling

– Studenterna söker efter arbetsgivare som kan erbjuda trygghet samtidigt som de erbjuder sina medarbetare utvecklingsmöjligheter och ger dem chansen att pröva på nya saker, säger Claes Peyron, Sverigechef på Universum.

Scandic arbetar kontinuerligt med att finnas närvarande där studenter befinner sig för att ytterligare etablera sig som en attraktiv arbetsgivare. Samarbeten med skolor som Grythyttan, Lunds-, Stockholms- och Umeå universitet samt närvaro och aktivitet på mässor är olika sätt som Scandic arbetar för att värva nya talanger. Därutöver har Scandic ett nära samarbete med talangnätverket 4potentials.

Om undersökningen:

Resultaten baseras på Universum Student Survey 2014 där över 16 800 ekonomistudenter från universitet och högskolor i Sverige, Danmark, Norge och Finland har valt sina ideala arbetsgivare bland omkring 500 företag.

Här är hela listan: http://universumglobal.com/ideal-employer-rankings/regional-results/nordics-most-attractive-employers-2014/#ixzz32Mlbw4HE (kopiera och klistra in i browsern)

För mer information:

Henrik Dider, HR-chef Scandic, 0709-73 51 49

Martina Tengvall, PR & Communications Director Scandic, 0709-73 50 70 martina.tengvall@scandichotels.com

Scandic är den självklara marknadsledaren i Norden med nästan 230 hotell sedan uppköpet av Rica. Varje dag jobbar våra 13 000 medarbetare mot ett enda mål: att våra gäster ska känna sig välkomna hos oss – oavsett om de kommer för att bo, umgås med vänner eller arbeta. Som den mest hållbara hotellkedjan i Norden har vi alltid fokus på miljö, socialt ansvar och tillgänglighet.

• nordicMAE-spe-2014-business