Scandic storsatsar i Sundsvall – utökar till tre hotell och investerar 20 miljoner

25 juni, 2012 | 16:05 CET | Categories: Generella pressmeddelanden | Icke regulatorisk

Scandic satsar stort i Sundsvall och tar över driften av Ibis hotell från den 1 september. Omkring 20 miljoner kronor investeras av Scandic och fastighetsägaren Norse på renovering av rum och publika ytor för att säkerställa att de krav som ställs på ett Scandichotell tillmötesgås. Det centrala hotellet blir det tredje hotellet i Sundsvall tillsammans med Scandic Sundsvall Nord och Scandic Sundsvall City. Scandic ser en stor potential i Norrlands huvudstad där många regionala företag har sina huvudkontor och staden satsar på företagande och turism. Att utöka antalet hotell till tre är en viktig del för att möta efterfrågan på logi och konferensmöjligheter från befintliga och potentiella gäster.Scandic tar över driften av Ibis hotell den 1 september. Det befintliga hotellet har 143 rum, flera mötesrum samt gym och kompletterar Scandics bestånd i Sundsvall. Hotellet kommer att renoveras till Scandics standard och erbjuda gym, gratis wi-fi, restaurang och shop. Liksom på Scandics övriga hotell kommer stort fokus att ligga på hållbarhet, tillgänglighet och säkerhet. Omkring 20 miljoner kronor kommer att investeras för att säkerställa en hög nivå. Ben Boulakmine, destinationsansvarig för Sundsvall och hotelldirektör för de två befintliga Scandichotellen är mycket glad över att addera ytterligare ett hotell till beståndet.

–       Sundsvall är en mycket viktig destination för Scandic och det känns väldigt bra att ha fått möjligheten att ta över Ibis-hotellet. Det har ett perfekt läge vilket innebär att vi kan erbjuda våra gäster flera alternativ när de kommer till Sundsvall. Det citynära Scandic Sundsvall nära pulsen och affärer, Scandic Sundsvall City vid E14 och Centralstationen samt Scandic Sundsvall Nord vid E4 för dem som reser och vill vara nära vägen och närheten till Nordichallen för alla sportgrupper, events och mässdeltagare, säger Ben Boulakmine.

Scandic har sedan mitten av 90-talet jobbat målmedvetet med hållbarhets­frågor och är ledande på området i branschen. Inom ramen för implementeringen av Scandics koncept på det befintliga Ibishotellet ingår en anpassning som motsvarar de höga krav som bland annat ställs på sophantering samt el- och vatten­förbrukning. Såväl rum som publika ytor kommer att renoveras och Ben Boulakmine ser gärna att det nya hotellet blir en mötesplats i en avslappnad och säker miljö för såväl gäster som lokala Sundsvallsbor.

–       Vi kommer att ha en mycket trevlig lobby dit vi vill välkomna både gäster och Sundsvallsbor. Det ska kännas naturligt att komma in till oss för att ta ett glas vin en lördagseftermiddag på shoppingrundan, för ett möte med en kollega eller bara för att sitta en stund och titta på folk, avslutar Ben Boulakmine.

Den 1 september välkomnas gäster till Scandics tre hotell i Sundsvall: Scandic Sundsvall City på Esplanaden 29, Scandic Sundsvall Nord vid E4 och Scandic Sundsvall på Trädgårdsgatan 31.

För mer information, kontakta gärna:

Ben Boulakmine, destinationsansvarig Scandic Sundsvall, tel 0706-44 56 27

e-post: ben.boulakmine@scandichotels.com

Peter Edelbrock, distriktsdirektör norr, tel: 0706-37 44 43

e-post: peter.edelbrock@scandichotels.com

Karin Hellgren, PR-manager Scandic, tel: 0721-709 259

e-post: Karin.hellgren@scandichotels.comscandichotels.se

Varje dag jobbar Scandics 6.600 medarbetare med ett enda mål – att du ska trivas. Som Nordens grönaste hotellkedja har vi alltid fokus på miljö, socialt ansvar och tillgänglighet. Scandic är Nordens största hotellkedja med 160 hotell i nio länder och sammanlagt 29 910 hotellrum med en omsättning på 842 miljoner EUR. Vi vill vara mer än bara ett hotell – en plats där människor träffas, jobbar och inspireras.