Scandic ser ökad efterfrågan och utökar därför sin tillgänglighetsinformation på webben

7 november, 2012 | 08:00 CET | Categories: Generella pressmeddelanden | Icke regulatorisk

Alltfler upptäcker att tillgängliga hotellmiljöer gör vistelsen enkel och mer bekväm men många tycker det är svårt att hitta den tillgänglighetsinformation de behöver. Antalet frågor om till-gänglighet från företag, myndigheter och äldre, aktiva resenärer har ökat snabbt och därför bygger Scandic ut sin hemsida med nya www.scandichotels.se/speciellabehov. Här finns nu allt från värdefulla direktlänkar till museer, nöjesfält och taxi till rekommendationer på konferens-hotell, personliga råd och tips, intervjuer samt detaljerad tillgänglighetsinformation om kedjans alla 160 hotell. Samtidigt gör Scandic sin unika tillgänglighetsstandard publik på hemsidan för att hjälpa och inspirera andra företag och myndigheter att öka tillgängligheten.- För oss är det viktigt att göra det så enkelt som möjligt att planera resor med hög tillgänglighet hela vägen och vi märker att efterfrågan på information är enorm, berättar Magnus Berglund, Accessibility Ambassador på Scandic. Därför har vi byggt ut sajten rejält med ambitionen att samla så mycket information som möjligt på en plats. Alla som letat tillgänglighetsinformation vet hur tidsödande och krångligt det kan vara att t ex få reda på hur långt det är att gå från flygplatsens gate till taxin. Eller om besöket på stadens nöjesfält kommer fungera om man exempelvis har svårt att gå.

Tillgänglighetsstandarden med 110 punkter nu publik
Idag innehåller www.scandichotels.se/speciellabehov bland annat den nya och växande länksamlingen ”Bra länkar” där Scandic samlar in värdefulla länkar till olika besöksmål alltefter att de upptäcks. Här finns t ex direktlänkar till värdefull tillgänglighetsinformation för taxi, tåg, nöjen och kända turist- och besöksmål. Direktlänkarna gör det snabbt och smidigt att hitta informationen som gör att hela resan kan planeras. På ”Speciella behov” ligger nu också Scandics efterfrågade tillgänglighetsstandard.

– Vi får mängder av frågor från företag och myndigheter som hört talas om vår unika tillgäng-lighetsstandard med 110 punkter varav 81 är obligatoriska för alla hotell och hela listan uppfylls på våra nya och renoverade hotell, berättar Magnus Berglund. Nu gör vi tillgänglighetsstandarden publik så att den förhoppningsvis kan inspirera andra till att arbeta mer med sin tillgänglighet.

Tips och råd är en del där Magnus Berglund ger sina personliga tips kring tillgänglighet från hans och hans assistanshund Adas resor över hela världen. Magnus, som själv har svårt att gå ibland, märkte hur svårt det var att t ex få information om hur långt det är att gå på olika flygplatser och vilken assistans som finns tillgänglig. Under rubriken Tips och råd delar Magnus därför med sig av erfarenheter från såväl nordiska, europeiska som asiatiska flygplatser.

Scandic får många frågor där företag letar efter konferenshotell med hög tillgänglighet. För att möta deras efterfrågan har Scandic satt samman Rekommenderade hotell för möten och konferenser med hotell i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Tyskland.

På www.scandichotels.se/speciellabehov finns också Scandics tillgänglighetsbroschyr att läsa eller ladda ned. Här hittar man också Scandics världsunika detaljerade tillgänglighetsinformationen för alla 160 hotell i nio länder och CNN:s intervju med Scandics Accessibility Ambassador.

För mer information kontakta:
Magnus Berglund, Accessibility Ambassador Scandic, tel: +46 709 73 5077
Margareta Thorgren, Vice President Group Communication, Scandic,
tel: +46 8 517 352 54

Varje dag jobbar Scandics 6.600 medarbetare med ett enda mål – att du ska trivas. Som Nordens grönaste hotellkedja har vi alltid fokus på miljö, socialt ansvar och tillgänglighet. Scandic är Nordens största hotellkedja med 160 hotell i nio länder och sammanlagt 29 910 hotellrum med en omsättning på 842 miljoner EUR.
Vi vill vara mer än bara ett hotell – en plats där människor träffas, jobbar och inspireras