BBC World News uppmärksammar Scandics tillgänglighetsarbete

27 augusti, 2012 | 08:00 CET | Categories: Generella pressmeddelanden | Icke regulatorisk

Scandics banbrytande arbete med tillgänglighetsfrågor, d v s hur hotellen fungerar för gäster med funktionsnedsättningar, har uppmärksammats av internationell media. I lördags visade BBC Worlds News rullstolsburna, brittiska journalisten Frank Gardners resa till Stockholm. Hotell Scandic Victoria Tower i Kista valdes för ut för sitt helhetstänk kring tillgänglighet.

BBC-teamets uppdrag under sin reportageresa var att ta reda på hur resande och hotellboende fungerar i Stockholm för en resenär med funktionshinder. Programmet följer den legendariska BBC-reportern Frank Gardner som blev skadad under en uppdragsresa i Saudiarabien och är rullstolsburen sedan 2004. Scandic Victoria Tower, som öppnade i september 2011, blev teamets val för övernattning i Stockholm. Scandics tillgänglighetsambassadör Magnus Berglund medverkar och berättar om Scandics arbete med tillgänglighetsfrågor.

– Vi märker tydligt att detta är ett hett ämne, vilket inte är förvånande med tanke på att det finns över 50 miljoner människor med någon form av funktionsnedsättning i Europa. Hos oss på Scandic utbildas alla medarbetare i tillgänglighet och inom koncernen jobbar vi dagligen med att hotellen ska vara tillgängliga för alla gäster. Vårt tillgänglighetsarbete ser vi som en investering, säger Magnus Berglund, tillgänglighetsambassadör på Scandic.

Länk till inslaget här: http://news.bbc.co.uk/2/hi/programmes/fast_track/9746562.stm

För mer information kontakta:
Magnus Berglund, tillgänglighetsambassadör, Scandic, tel: 08-51735077
Margareta Thorgren, VP Group Communication, Scandic, tel: 08-51735254

scandichotels.se
Varje dag jobbar Scandics 6.600 medarbetare med ett enda mål – att du ska trivas. Som Nordens grönaste hotellkedja har vi alltid fokus på miljö, socialt ansvar och tillgänglighet. Scandic är Nordens största hotellkedja med 160 hotell i nio länder och sammanlagt 30 581 hotellrum med en omsättning på 842 miljoner EUR. Vi vill vara mer än bara ett hotell – en plats där människor träffas, jobbar och inspireras.