Scandic tog årets bästa miljöinitiativ

13 februari, 2009 | 15:12 CET | Categories: Generella pressmeddelanden | Icke regulatorisk

Grand Travel Awards är branschens pris till rese- och turistnäringens duktigaste aktörer, där vinnarna röstas fram av närmare 600 svenska resebyråsäljare. När tävlingen nu arrangerades för sjuttonde året i rad utsågs Scandic till stolt vinnare i klassen ”Årets miljöinitiativ” för arbetet med att byta ut flaskvatten­ mot egentappat vatten­ på hotellen.
– Förr transporterades nästan fyra miljoner flaskor vatten­ till våra hotell varje år. Sedan 1 december 2008 har vi bytt ut allt buteljerat vatten­ i resturanger och barer mot vårt eget vatten­, som filtreras, kyls och tappas på en snygg flaska direkt på hotellen. Flaskan är gjord i återvunnet glas och designad av simmerskan Therese Alshammar. Initiativet har blivit mycket uppskattat av både medarbetare och gäster, och det känns enormt roligt att även branschen nu visar sin uppskattning, säger Helena Nilsson, informationsdirektör och ansvarig för hållbarhets­frågor på Scandic.

Förutom att vattnet är gott och kan beställas som antingen stilla eller kolsyrat, att flaskan är snygg och både kan återanvändas och återvinnas, så fortsätter vattnets effekter även efter det att glaset är urdrucket. En krona från varje såld flaska går till Scandics nyinrättade hållbarhets­fond, som under 2009 kommer att dela ut en miljon kronor till personer och organisationer som aktivt bidrar till en mer hållbar värld.

I motiveringen framhåller prisjuryn att Scandic, som har många års gediget miljöarbete bakom sig, nu tar ett nytt innovativt grepp som dessutom genomförs i stor skala. ”Förutom att det minskar Scandics miljöpåverkan har det blivit ett tydligt och framgångsrikt sätt att marknadsföra miljöbudskapet till kunderna,” skriver juryn.

– Responsen från kunderna har varit mycket positiv. Flaskan väcker uppmärksamhet och gör att ett enkelt vardagsbeslut som att dricka vatten­ känns extra bra, säger Helena Nilsson.

Helena Nilsson, informationsdirektör Scandic,
helena.nilsson@scandichotels.com

Scandic är en modern hotellkedja dit medvetna människor kommer för att få inspiration och ny energi­. Med cirka 150 hotell och 30 000 rum är vi redan i dag en av de största hotelloperatörerna i Europa. Och vi fortsätter att växa – inom några år kommer det finnas över 200 Scandic att välja mellan. Välkommen till scandichotels.se.

• Scandic tog årets bästa miljöinitiativ