Jamie Oliver och Scandic i unikt samarbete

17 februari, 2009 | 09:09 CET | Categories: Generella pressmeddelanden | Icke regulatorisk

Nordens ledande hotellkedja Scandic inleder ett exklusivt och långsiktigt samarbete med den världskände kocken Jamie Oliver. I dag undertecknades avtalet och redan om några månader kommer Scandics gäster upptäcka en del spännande nyheter.
– Vi vill ge våra gäster något extra, ett matminne som de kan ta med sig hem från hotellet. Och vad kan vara mer inspirerande än att äta en måltid komponerad av världens mest kreativa kock?, säger Scandics vd och koncernchef Frank Fiskers.
God och nyttig mat har alltid varit en självklarhet på Scandic, men nu lyfter hotellkedjan erbjudandet en nivå genom att inleda ett samarbete med Jamie Oliver. Jamie har genom sina inspirerande matlagningsprogram, kokböcker och inlägg i matdebatten fått miljontals trogna fans över hela världen. Han har en alldeles egen stil, med inriktning på riktigt god mat som passar många olika slags människor. Jamie trovärdighet är hög, och hans matlagning en källa till inspiration för människor över hela världen. Det var den kombinationen som fick Scandic kontakta den populära kocken och opinionsbildaren, ett initiativ som har lett fram till ett unikt samarbete.

Samarbetsavtalet mellan Jamie Oliver och Scandic löper under tre år med fokus på olika målgrupper varje år. Första årets vinnare blir barnen, som redan i sommar kommer att kunna prova helt nya barnmenyer på alla Scandics 150 hotell. Mycket av den traditionella barnmaten kommer då att förnyas och få sällskap av nya härliga maträtter, självklart lagade på ekologiska råvaror.

– Scandic har en lång historia av att förnya branschen genom att tänka i nya banor. Nu fortsätter vi på den inslagna vägen och inleder, som första hotellkedja, ett nära och långsiktigt samarbete med Jamie Oliver, en välkänd profil som står för kreativitet, kvalitet samt starka och sunda värderingar. Jamies jordnära utstrålning och professionella engagemang gör att vi känner stort förtroende och beundran för varandra. Scandic och Jamie Oliver känns för mig som en fantastisk kombination, säger Frank Fiskers, vd och koncernchef för Scandic.

– Jag ser verkligen fram emot att samarbeta med Scandic. Jag har kollat in deras hotell och blivit oerhört imponerad av det jag sett och hur de tar hand om sina gäster. Jag är selektiv när jag väljer företag att samarbeta med; det är först när jag känner att vi delar samma värderingar som jag går in i nya partnerskap med entusiasm och energi­. Att arbeta med en hotellkedja blir också en ny plattform för mig, det ska bli coolt att jobba med mat i ett helt nytt forum, säger Jamie Oliver.

Frank Fiskers, vd och koncernchef, Scandic, tel: +46 709 73 52 03
Thomas Engelhart, kommersiell direktör, Scandic, tel: +46 709 73 50 96
Helena Nilsson, informationsdirektör, Scandic, tel: +46 709 73 51 45
e-mail: helena.nilsson@scandichotels.com
Scandic är en modern hotellkedja dit medvetna människor kommer för att få inspiration och ny energi­. Med cirka 150 hotell och 30 000 rum är vi redan i dag en av de största hotelloperatörerna i Europa. Och vi fortsätter att växa – inom några år kommer det finnas över 200 Scandic att välja mellan. Välkommen till scandichotels.se.

• Jamie Oliver om samarbetet med Scandic:
  • Jamie Oliver och Scandic i unikt samarbete