Scandics ”stora muskler” ger spännande hotell nya möjligheter

11 november, 2008 | 10:00 CET | Categories: Generella pressmeddelanden | Icke regulatorisk

Designhotellet i Värnamo blir nytt Scandic från årsskiftetDen moderna hotell- och konferensgästen har höga krav på komfort, tillgänglighet och funktionalitet, men också på spännande design, god mat och inspiration i vardagen. När Scandic nu tecknar franchiseavtal med Designhotellet i Värnamo fortsätter hotellkedjan att utöka erbjudandet av smarta hotellval i hela Sverige.

– Värnamo, med sitt centrala läge i Småland, har tidigare varit en vit fläck på Scandickartan. Nu fyller vi den luckan med ett väldigt spännande och aktivt hotell genom att teckna ett långsiktigt franchiseavtal. Att kombinera styrkan hos Scandic som stor hotellkedja med entreprenörsandan på orten ligger helt i linje med vår framtida vision, säger Frank Fiskers, VD och koncernchef på Scandic.

Designhotellet, som den 1 januari 2009 skyltar om till Scandic Värnamo, är ett välkänt hotell i Småland med stark lokal förankring och med stora möjligheter att välkomna både fritids- och affärsresenärer. Hotellet, som vid öppnandet 1955 var en sensation med sin funktionalistiska arkitektur och moderna design, har 120 rum och sju konferensrum. Här finns både utrymme för stora konferenser och tillgång till mindre lokaler, till exempel föds många spännande idéer i Kreativa Rummet. I dag är hotellet renoverat och inrett i samarbete med flera kända möbelföretag, till exempel Bruno Mathsson och Källemo.

– För oss känns det helt rätt att ingå franchiseavtal med Scandic. Vi behöver hjälp för att synas och få god lönsamhet, och har länge känt behovet av mer muskler i marknadsföringen. Scandic har idéer och värderingar som står väldigt nära våra egna, där till exempel de stora satsningarna på miljö och tillgänglighet för alla är initiativ vi själva drivit och nu ser fram emot att göra ännu mer av tillsammans. Det berättar Lillian Johansson, ägare och försäljningschef på Designhotellet i Värnamo.

Jessica Agert, presschef, Scandic, tel: +46 709 73 50 13
e-mail: jessica.agert@scandichotels.com
Scandic är ett av Europas ledande hotellföretag. Genom hyres-, management- och franchiseavtal har Scandic ca 150 hotell i drift och under utveckling, med totalt omkring 30 000 rum i nio länder. De kommande åren är målet att öka antalet hotell till 200, med fokus på Norden, Nord- och Östeuropa och Ryssland. Sedan 1994 har hållbarhet varit en integrerad del av verksamheten, och Scandic är i dag stolt över sin position som erkänd branschledare. Sedan starten 1963 har affärsidén varit att erbjuda enkla och tillgängliga hotelltjänster för alla – i dag med hjälp av 6 400 entusiastiska medarbetare. Besök scandichotels.se