Scandic storsatsar på handikapprum – Ökad efterfrågan gör att hotellkedjan ökar ombyggnadstempot

1 september, 2008 | 10:49 CET | Categories: Generella pressmeddelanden | Icke regulatorisk

Hotellkedjan Scandic, som sedan 2003 arbetat aktivt med att göra sina hotell tillgängliga för funktionshindrade, ökar nu tempot ytterligare. Bara under 2008 kommer Scandic att bygga fler än 100 nya handikapprum, samtidigt som standarden för rummen förbättras genom höj- och sänkbara sängar. Syftet är att möta den ökade efterfrågan.I dag har cirka 50 miljoner människor i Europa någon form av funktionshinder*. Antalet ökar ständigt, inte minst eftersom befolkningen i snitt blir allt äldre. Allt fler människor med funktionshinder är yrkesverksamma och allt fler är också ute och reser, antingen i arbetet eller på fritiden. För att möta den ökade efterfrågan på hotellrum för funktionshindrade bygger Scandic under 2008 fler än 100 nya handikapprum i redan befintliga hotell.

– I dag har vi svårt att tillgodose alla förfrågningar vi får, både från enskilda funktionshindrade och från olika organisationer, och även från äldre personer som har stor nytta av våra hjälpmedel. Scandic har fått en rad utmärkelser för vårt tillgänglighetsarbete de senaste åren, vilket förmodligen har bidragit till att öka trycket på handikapprum, säger Magnus Berglund, Scandics handikappambassadör.

Det var i samband med att Magnus Berglund anställdes sommaren 2003 som idén väcktes om att erbjuda minst 10 procent av den totala rumskapaciteten som handikapprum. Dessutom tog Scandic fram en gemensam 93-punkts standard för hotellen med bland annat hörselslingor, käpphållare, blindskriftsinformation och vibrerande väckning/brandalarm, och man har också genomfört en utbildning i tillgänglighetsfrågor för all personal.

– För Scandics del är satsningen på tillgänglighet ett sätt att verka för ett bättre samhälle, samtidigt som det lika mycket handlar om en konkurrensfördel på marknaden. Många tror nog att handikapprum är sterila och tråkiga men de gäster som upplevt våra rum föredrar dem eftersom vi satsat på både funktion, storlek och design, säger Magnus Berglund.

I höstens storsatsning byggs flest nya handikapprum på Scandic Asker i Norge. Där är efterfrågan så stor att hotellkedjan beslutat bygga till en hel länga med 33 nya handikappanpassade rum. Utöver de 100 rum som nu byggs kommer ytterligare drygt 300 rum att tillkomma under de närmaste åren. Dessa byggs i de elva nya hotell som Scandic för närvarande håller på att uppföra.

Scandic är en stolt sponsor av Lag Paralympics, 6-17 september i Peking.

* Enligt European Disability Forum, www.edf-feph.org

Magnus Berglund, Disability Ambassador, Scandic, tel: +46 709 73 50 77
Martina Tengvall, Director Corporate Communications Scandic, tel: +46 709 73 50 70
e-mail: martina.tengvall@scandichotels.com