Scandic landar på Gardermoen

21 februari, 2008 | 08:00 CET | Categories: Generella pressmeddelanden | Icke regulatorisk

Hotellkedjan Scandic fortsätter sin aggressiva tillväxtstrategi och offentliggör nu sitt tredje hotell på kort tid i Norge. I slutet av 2009 öppnar Scandic Oslo Airport vid Gardermoen.2007 beslutade Scandic att under de kommande åren fokusera på tillväxt för att ytterligare stärka positionen i Norden och expandera i Nord- och Östeuropa samt Ryssland. Sedan tre månader tillbaka har Scandic offentliggjort inte mindre än tre nya hotellprojekt i Norge; på Forus i Stavanger, i Bodö och nu sist på Gardermoen vid Olso Lufthavn.

”Det är viktigt att vi stärker vår ställning i Norge och de tre hotellprojekt vi nu är i gång med kommer, med sina strategiskt viktiga lägen, alla att bidra till att lyfta Scandics varumärke och position ytterligare,” säger Frank Fiskers, koncernchef för Scandic. ”Det är faktiskt kul att för en gångs skull få vara en ’underdog’ för det är ingen hemlighet att vi gärna skulle ha en starkare position i Norge,” avslutar han.

Nya Scandic Oslo Airport kommer att ha 250 rum, restaurang, bar, fitness och konferensmöjligheter för upp till 850 personer. Hotellet kommer att ligga på flygplatsens västra sida och blir det första hotellet man kommer till från terminalen. På området kommer det att finnas gott om parkeringsplatser och med ’shuttle’ buss beräknas det ta 6 minuter till flygplatsterminalen. Byggstarten är planerad till augusti i år och hotellet förväntas öppna i slutet av 2009.

Hotellkedjan har ingått ett hyresavtal med fastighetsägaren Gardermoen Parkering og Eiendom AS som Larshus AS (Lars Haugli) och Utstillingsplassen Eiendom AS ligger bakom. Den totala investeringen uppgår till 300 miljoner norska kronor. Terje Haugen som representerar ägaren säger: ”Den kraftiga tillväxten i området kring Gardermoen är spännande för oss som fastighetsutvecklare att vara med på och vi är säkra på att Scandic blir en stark aktör med sin miljöprofil och tydliga koncept.”

Frank Fiskers, President & CEO, Scandic, tel: +46 709 73 52 03
Geir Lundkvist, Vice President, Scandic Norway, tel: +47 928 87 708
Martina Tengvall, Dir. Corporate Communication, Scandic, tel: +46 709 73 50 70 Scandic är Nordens ledande hotellkedja med 141 hotell i drift och under utveckling och är därmed en av de största hotelloperatörerna i Europa. Med ett starkt fokus på tillväxt arbetar vi aktivt med nya möjligheter att expandera. Att bo på Scandic är att ta ett steg mot en mer hållbar framtid – både för vårt samhälle och vår miljö.
Sunt förnuft helt enkelt. scandichotels.se

• gardermoen