Scandic vinner prestigefyllt miljöpris

6 mars, 2007 | 11:00 CET | Categories: Generella pressmeddelanden | Icke regulatorisk

För femtonde året i rad delades priset Grand Travel Award igår ut till den svenska rese- och turistindustrins främsta aktörer. Hotellkedjan Scandic vann överlägset den nya klassen för ”Bästa Miljöarbete”.”Det är med stolthet vi tar emot det här priset. Scandic har sedan 1994 systematiskt arbetat med hållbarhet och det här priset är ett bevis på att vi lyckats med vår satsning, säger Jan Peter Bergkvist, Miljödirektör Scandic. Efter drygt tio år av aktivt miljöarbete blev Scandic Sverige världens första miljömärkta hotellkedja. De företag som vill vara aktiva och lönsamma på dagens och morgondagens marknad måste ta ansvar för miljö och etik. För oss i Scandic är detta grundvärderingar som sedan länge genomsyrar hela vårt företag och hållbarhet är en del av Scandics övergripande affärsstrategi. Miljöarbetet hos oss omfattar alla medarbetare, alla hotell och alla delar av verksamheten, avslutar Jan Peter.”

Scandic bidrar till ett hållbart samhälle bland annat genom följande aktiviteter:
– Har byggt över 12 000 miljörum.
– Har utbildat fler än 10 000 medarbetare.
– Samtliga av kedjans 66 svenska hotell är miljömärkta med Svanen.
– Hösten 2006 svanmärktes Nordens första restaurang – Café Artist på Scandic Winn i Karlstad.
– Under de senaste fem åren har Scandic serverat fler än 19 miljoner KRAV-märkta frukostar.
– Från och med oktober 2006 är även det ekologiska kaffet som serveras på Scandic i Sverige Rättvisemärkt.
– Scandic Anglais bidrar till att matavfallet rötas och biogasen som produceras ersätter fossila bränslen.
– Scandic har tagit bort jätteräkor från menyn på alla hotellen i Norden för att undvika de stora miljöproblemen som orsakas av odlingarna av jätteräkor.
– Samarbetar aktivt med sina leverantörer för att miljöanpassa produktionen.

Till grund för samtliga priser ligger Sveriges största undersökning bland svenska resebyråer. Undersökningen har genomförts av Fürst Scandinavian Research och omfattar sammanlagt 600 anställda på resebyråer, statistiskt korrekt utvalda i hela landet. De intervjuade har spontant fått ta ställning till vilka de anser vara de främsta aktörerna inom respektive segment och har därmed inte fått olika svarsalternativ utan utgått ifrån egna kunskaper och preferenser.
Jan Peter Bergkvist, Miljödirektör, tel: 0709-73 59 63
Christina Karlegran, Pressansvarig Scandic, tel: 0709-73 50 84
Scandic är Nordens största hotellkedja. Scandic erbjuder lätttillgängligt resande för såväl företags- som privatresenärer. Scandic har över åtta miljoner gäster per år. Scandic arbetar aktivt för en hållbar framtid t.ex. genom ett omfattande miljöprogram.