Scandic vann stort miljöpris på designmässan SLEEP i London

15 november, 2007 | 07:00 CET | Categories: Generella pressmeddelanden | Icke regulatorisk

För femte året i rad delas the European Hotel Design Awards ut vid hotelldesignmässan SLEEP i centrala London. Årets miljöpris, The Sustainability Award, tilldelades igår Scandic för kedjans betydande insatser inom miljö och hållbarhet.På den europeiska hotelldesignmässan SLEEP i London samlas årligen hotellägare, inredningsarkitekter, byggnadsentreprenörer och andra som arbetar inom hotellindustrin. Ett tiotal priser delades under gårdagen ut för att premiera företag som arbetar utmärkande inom exempelvis arkitektur, teknik, innovation och miljö. Scandics hållbarhets­direktör Jan Peter Bergkvist var på plats för att ta emot det prestigefyllda miljöpriset The Sustainability Award.

– Scandic har haft otroligt starkt fokus på miljön de senaste tio åren och ambitionen har hela tiden varit att fler branschaktörer ska följa oss, så att hotellindustrin som helhet blir ledande inom miljöområdet. Därför känns det viktigt – och naturligtvis väldigt roligt – att vårt miljö- och hållbarhets­arbete uppmärksammas på en för branschen så renommerad mässa som SLEEP, säger Jan Peter Bergkvist, hållbarhets­direktör på Scandic.

De senaste tio årens miljöarbete, som också innebär arbete med att effektivisera resursanvändningen inom en rad områden, har gett resultat för Scandic. Mellan 1996 och 2006 minskade hotellkedjan sina fossila koldioxidutsläpp med 30%. Varje gäst som idag bor en natt på Scandic släpper ut 1,5 kg mindre koldioxid, använder 35 liter mindre vatten­ och lämnar efter sig 1 kg mindre osorterade sopor än för tio år sedan.

Scandic Anglais, ett föredömligt exempel
Ett av hotellen som juryn tog i beaktning när Scandic utsågs till vinnare var Scandic Anglais i centrala Stockholm, som efter en omfattande renovering under 2006 kommit att bli ett av kedjans flaggskepp. Renoveringsarbetet följde noga Scandics standard för ekologiskt hållbar hotelldesign. Standarden garanterar att byggnation och renovering inom Scandic orsakar minsta möjliga påverkan på miljön.
För mer information om Scandics hållbarhets­program, besök:
www.scandic-hotels.se/betterworld

Jan Peter Bergkvist, Hållbarhets­direktör Scandic, tel: +46 709 73 59 63
Martina Tengvall, Pressansvarig Scandic, tel: +46 709 73 50 70
Scandic är Nordens ledande hotellkedja med 136 hotell i drift och under utveckling och är därmed en av de största hotelloperatörerna i Europa. Med ett starkt fokus på tillväxt arbetar vi aktivt med nya möjligheter att expandera. Att bo på Scandic är att ta ett steg mot en mer hållbar framtid – både för vårt samhälle och vår miljö. Sunt förnuft helt enkelt. scandic-hotels.se