Scandic på plats igen i Sønderborg

2 oktober, 2007 | 09:00 CET | Categories: Generella pressmeddelanden | Icke regulatorisk

Övertagandet av Quality Hotel Sønderborg innebär startskottet för den offensiva tillväxtstrategi Scandic, som är nordens ledande hotellkedja, beslutade i samband med att EQT tog över ägandet tidigare i år. I och med övertagandet är Scandic tillbaka i Sønderborg efter fem år.Tidigare i år presenterade Scandics ledning en offensiv tillväxtstrategi som innebär att Scandic ska växa avsevärt under de kommande åren. Förvärvandet av Scandic Sønderborg, som det nya hotellet kommer att heta, är första steget i förverkligandet av denna strategi.

”Förvärvandet av Scandic Sønderborg är det första steget i realiserandet av strategin som innebär att vi inom några år kommer att se Scandics varumärke på fler och fler hotell i Norden och övriga länder där vi driver hotellverksamhet,” säger Frank Fiskers, President & CEO.

Scandic drev till för fem år sedan hotell i staden Sønderborg på Sønderjylland och Scandics danska presschef, Anette Larsen, gläder sig mycket åt att hotellkedjan nu är tillbaks i staden.

”Sønderborg är tack vare sitt dynamiska näringsliv, alla sevärdheter och sin närbelägna flygplats en viktig stad för oss att finnas på plats i. Vi kan marknaden och har många kunder som efterfrågar denna destination. Vi gläder oss åt att kunna inviga Scandic Sønderborg redan 1 november och ser fram emot att kunna önska hotellets engagerade medarbetare välkomna i Scandic familjen”, säger Anette Larsen, presschef, Scandic Danmark.

Ungefär 16 miljoner danska kronor investeras nu i en omfattande uppgradering och renovering av rum, restaurang och konferensutrymmen på Scandic Sønderborg som byggdes 1988 och har 102 rum.

Scandic Hotels A/S tar tillsammans med NorCap A/S över byggnaderna som hör till Quality Hotel Sønderborg från 1 november i år.

I och med detta driver Scandic nu 130 hotell i 9 länder, varav 20 i Danmark.

Frank Fiskers, President & CEO, Scandic, tel +46 709 73 5203
Anette Larsen, presschef, Scandic Danmark, tel +45 33 48 04 61, mobil:+45 23 68 04 61Scandic är Nordens ledande hotellkedja med 130 hotell i 9 länder. Scandic erbjuder enkelt och tillgängligt resande för alla. Scandic tar sitt ansvar och arbetar aktivt för en mer hållbar framtid, etiskt, socialt och för miljön. Sunt förnuft helt enkelt.

• Sonderborg - Fasadretusch