Scandic implementerar molnlösning från Oracle för bättre gästupplevelser och ökad effektivitet

Pressmeddelande | Innovation & gästerbjudande | 24 okt, 2023 | 07:30 CEST
Scandic Hotels Group implementerar den kompletta, molnbaserade IT-lösningen Oracle Hospitality OPERA Cloud. Förberedelserna inleddes under hösten 2022 och IT-lösningen sammankopplar samtliga hotell och centrala funktioner för att möjliggöra ännu bättre gästupplevelser samt ökad operationell effektivitet.

Med en gemensam molnbaserad plattform för samtliga hotell och centrala funktioner skapas ett gemensamt arbetssätt för hela Scandic. Detta möjliggör en ännu bättre gästupplevelse och ökad effektivitet genom exempelvis förbättrad styrning, bokning och prissättning. Implementeringsarbetet inleddes under januari 2023 och målsättningen är att samtliga hotell och flertalet centrala funktioner ska vara uppkopplade på den nya plattformen redan under det första halvåret 2024.

- Samarbetet med Oracle är i linje med vår strategi för att kontinuerligt skapa ännu bättre gästupplevelser och en än mer kostnads­effektiv operativ modell. Att investera i vår digitala utveckling är en framtidsinvestering där vi ser stora möjligheter att nyttja fler stordriftsfördelar och öka vår tillväxt samt lönsamhet, säger Jens Mathiesen, vd & koncernchef på Scandic Hotels Group.

Genom förbättrade arbetsverktyg och minskad administration kommer hotellpersonalen kunna ägna mer tid åt att skapa värde för gästerna, exempelvis via en snabbare och smidigare boknings-, samt in- och utcheckningsprocess.

Byggt på en modern infrastruktur, kommer den framtidsäkrade plattformen underlätta och öppna upp för nya kommersiella möjligheteter och initiativ som skapar ytterligare gästvärde. Snabbare hantering av data möjliggör även prissättningsfördelar samt säkerställer förhöjd drift- och informationssäkerhet.

- Som första partner att lansera och driftsätta nya OPERA Cloud, kommer Scandic att dra nytta av att ha samtliga kärnfunktioner i samma plattform. Genom att standardisera och samla operationella funktioner i OPERA Cloud kan Scandic koppla samman relevant data tillsammans med analyser och leverera realtidsinsikter till avdelningar inom koncernen. Detta kommer inte bara att skapa ökad effektivitet för centrala funktioner utan även skapa bättre gästupplevelser och prissättningsfördelar, säger Alex Alt, Executive Vice President & General Manager för Oracle Hospitality.

Scandic har framgångsrikt påbörjat implementationen av OPERA Cloud i den dagliga verksamheten. Efter att samtliga hotell implementerats fortsätter arbetet med att bygga ett integrerat ekosystem för hela Scandic.

För mer information, vänligen kontakta:
Rasmus Blomqvist, Director Investor Relations, Scandic Hotels Group
rasmus.blomqvist@scandichotels.com
Telefon: +46 702 335 367

Malin Selander, Director of Communications, Scandic Hotels Group
Email: malin.selander@scandichotels.com
Telefon: +46 704 264 006

Scandic är det största hotellföretaget i Norden med ett nätverk av omkring 280 hotell och 58 000 hotellrum i drift och under utveckling på över 130 destinationer. Scandic är ledande när det kommer till att integrera hållbarhet inom alla områden och dess prisbelönta koncept inom tillgänglighet säkerställer att Scandic är till för alla. Väl omtyckt av gäster och medarbetare är Scandic Friends Nordens största lojalitetsprogram inom hotellbranschen och företaget en av de mest attraktiva arbetsgivarna i regionen. Scandic är noterat på Nasdaq Stockholm. www.scandichotelsgroup.com

• Scandic team member in front office.png