Scandic Go gläntar på dörren

Pressmeddelande | Hotellportfölj | Innovation & gästerbjudande | 8 jun, 2023 | 09:00 CEST
Den 5 september slår dörrarna upp till det första Scandic Go, Scandics nya varumärke inom det växande ekonomisegmentet. Först ut är Stockholm där bra pris, inbjudande design, smidig självservice samt frukost och varm mat under dygnets alla timmar ska locka gäster till hotellet när de besöker staden.

Scandic Go står för smarta lösningar i attraktiva citylägen till ett bra pris. Idag kan nyfikna resenärer för första gången boka en vistelse och få en glimt av det nya varumärkets lekfulla och inbjudande interiör. Väl inne i hotellet kommer gäster välkomnas av en loungebar med en härlig cafékänsla. Där kan de köpa frukost, kaffe eller varm mat utan att begränsas av öppettider. Borta är den traditionella frukostbuffén till fördel för en varm kopp kaffe eller te med ett urval av frukostcroissanter- och smörgåsar samt fräscha juicer till ett bra pris. För den som vill ha varm mat erbjuds ett noga utvalt sortiment av street food såsom bowls och olika typer av grillade och matiga mackor. Gäster kan själva smidigt checka in digitalt och sköta beställningar via sin mobil.

- På Scandic Go kommer du aldrig missa frukosten. För en ny generation av resvana gäster handlar besöket ofta om annat än själva hotellvistelsen. Det ska gå snabbt och smidigt och vara på dina egna villkor, utan att det kostar för mycket. Du vill inte begränsas, varken av satta frukosttider eller olika tjänster inbakat i priset. Scandic Go erbjuder därför det mest väsentliga för ett smart boende för alla de som vill uppleva staden, säger Thérèse Cedercreutz, Chief Commercial Officer på Scandic Hotels Group.

Rummen på Scandic Go kommer ha en ung design, smarta lösningar och fyndiga förvaringsmöjligheter. Vid första öppningen på Upplandsgatan i Stockholm ligger fokus på dubbelrum. På framtidens Scandic Go-hotell kommer det finnas rum med våningssängar för kompisgänget som vill spendera mer tid på resan tillsammans och samtidigt ha mer pengar kvar i fickan. Den som vill ta det lugnt kan enkelt koppla upp sig i rummet och strömma underhållning från sin mobil till tv:n. För att göra det enkelt för gäster att packa lätt finns tvättmöjligheter på plats och tygpåsar i återvunnet material.

Liksom Scandics fullservicehotell har Scandic Go ett stort fokus på hållbarhet. Återanvända material har prioriterats i utvecklingen av hotellet, till exempel stolar gjorda av kaffesump och bordsskivor av återvunnen textil. Efter användning i hotellet ska så mycket som möjligt gå att ta isär för att använda vidare. Genom att testa nya material, investera i ytskikt med lång livslängd och välja möbler med så lågt CO2 utsläpp som möjligt vill Scandic Go erbjuda en miljövänlig hotellupplevelse. Scandic har länge satsat på att vara ett hållbart val och idag är 8 av 10 hotell miljömärkta med Svanen. Scandic Go kommer att bygga på samma höga miljöstandard och genomgår nu en process för miljöcertifiering.

- Det känns fantastiskt att snart få visa upp Scandic Go för en ny generation av gäster. Vi ser en stor efterfrågan och tillväxtpotential inom ekonomisegmentet och vår ambition är att utöka segmentet i Norden. Med vårt första Scandic Go, i ett attraktivt läge på Norrmalm i Stockholm, erbjuder vi en mycket fin produkt, den första av många, fortsätter Thérèse Cedercreutz.

I samband med att bokningen öppnar lanseras även Scandic Go kommunikationskoncept. Under löftet ”Stay to Go” erbjuder varumärket gäster att enkelt ta del av stadens utbud av nöje och upplevelser utan att något håller de tillbaka. Kommunikationen har ett nytt, lekfullt och färgstarkt formspråk och kommer att synas i digitala kanaler såsom TikTok, Youtube, Meta och Google i Norden, Tyskland och Polen under sommaren.

Det första Scandic Go som öppnar ligger på Upplandsgatan i Stockholm. Det är ett befintligt Scandichotell som just nu genomgår renovering innan det öppnar under nytt varumärke. Där ska konceptet testas för att senare rullas ut på fler hotell och marknader. Målet är på sikt att bli marknadsledande inom ekonomisegmentet i Norden och att öka expansionstakten utanför Norden.

Bokning och mer information om Scandic Go finner du på denna länk.

För mer information, vänligen kontakta:
Elin Westin, Director of Communications, Scandic Hotels Group
elin.westin@scandichotels.com
Telefon: +46 702 777 526

Scandic är det största hotellföretaget i Norden med ett nätverk av omkring 280 hotell och 58 000 hotellrum i drift och under utveckling på över 130 destinationer. Scandic är ledande när det kommer till att integrera hållbarhet inom alla områden och dess prisbelönta koncept inom tillgänglighet säkerställer att Scandic är till för alla. Väl omtyckt av gäster och medarbetare är Scandic Friends Nordens största lojalitetsprogram inom hotellbranschen och företaget en av de mest attraktiva arbetsgivarna i regionen. Scandic är noterat på Nasdaq Stockholm. www.scandichotelsgroup.com

• Hero_Concept image_Scandic Go_double room.jpg
  • Concept image Scandic Go_bunk beds.jpg