24 nya branschtalanger examineras i Scandics ledarskapsprogram

Pressmeddelande | Talang & karriär | 24 maj, 2023 | 09:30 CEST
Under 2022 utsågs 24 talanger av Scandics koncernledning att genomgå det interna ledarskapsprogrammet, Talent@Scandic. Efter sju intensiva månader tillsammans med branschföreträdare, mentorer och ledarskapsutvecklare har talangerna nu tagit examen och står redo att axla en ledarroll inom bolaget.

Talent@Scandic syftar till att utveckla framtidens ledare inom hotellkoncernen med fokus på omvärld och kommersiellt ledarskap. Till grund ligger bolagets strategi och framtida riktning. Under programmets gång har talangerna drillats i kommersiell-, ledarskap- och operativ utveckling samt projektledning och finansiell förståelse. Talangerna har nu tagit det sista steget för att ta nästa steg mot nya ledarroller inom Scandic.

- Att utbilda och säkra framtidens ledare har alltid varit viktigt för Scandic. Tillsammans med koncernledningen, ledarskapsutvecklare och nyckelpersoner inom bolaget har vi med spänning följt våra talanger och jag är stolt över att vi fortsätter att satsa stort inom kompetensutveckling. Jag ser fram emot att möta våra nya ledare i olika delar av organisationen under många år framöver, säger Jens Mathiesen, vd & koncernchef på Scandic Hotels Group.

- Nu mer än någonsin är det viktigt att kompetensutveckla våra medarbetare för att säkra en fortsatt skicklig organisation över tid. I år matchades därför deltagarna ihop med mentorer från hela Scandicorganisationen vilket har skapat en bredare förståelse för bolaget, besöksnäringen och den personliga ledarskapsutvecklingen. Det känns fantastiskt att 24 branschtalanger nu tar ytterligare ett kliv i sin Scandickarriär, säger Maud Samuelsson, Group HR Manager och ansvarig för ledarskapsutveckling på Scandic Hotels Group.

Ledarskapsprogrammet Talent@Scandic baseras Scandics ledarskapskompass och byggstenarna Empower, Build trust, Inspire och Collaborate, grundprinciperna i bolagets ledarskapsutveckling. Som en del av programmet arbetar deltagarna med utvecklingsprojekt, inom ramen för Scandics långsiktiga strategi, som sedan presenteras för bolagets koncernledning. Ambitionen är att ett eller flera av projekten kan implementeras i organisationen och bidra till Scandics fortsatta arbete inom olika områden.

- När vi utvecklar och tar hand om våra medarbetare uppstår synergier och effektivitet som driver oss framåt. Vi har fantastiskt många duktiga och ambitiösa ledare runt om i vårt bolag. Att ta vara på deras olika perspektiv och idéer skapar ny energi­ och ligger helt i linje med hur vi arbetar med förtroende och ansvar som en del av vårt ledarskap, avslutar Jens Mathiesen.

För mer information, vänligen kontakta:
Oscar Brehmer, Communication Manager, Scandic Hotels Group
oscar.brehmer@scandichotels.com
Telefon: +46 721 709 297

Maud Samuelsson, Group HR Manager, Scandic Hotels Group
maud.samuelsson@scandichotels.com

Scandic är det största hotellföretaget i Norden med ett nätverk av omkring 280 hotell och 58 000 hotellrum i drift och under utveckling på över 130 destinationer. Scandic är ledande när det kommer till att integrera hållbarhet inom alla områden och dess prisbelönta koncept inom tillgänglighet säkerställer att Scandic är till för alla. Väl omtyckt av gäster och medarbetare är Scandic Friends Nordens största lojalitetsprogram inom hotellbranschen och företaget en av de mest attraktiva arbetsgivarna i regionen. Scandic är noterat på Nasdaq Stockholm. www.scandichotelsgroup.com

• Group Picture with Executive Committee.jpg
  • Talent class of 2023 together with Maud Samuelsson, Group HR Manager.jpg