Board Room.jpg

Scandics valberedning föreslår Michael Levie och Frank Veenstra till styrelsen

Pressmeddelande | 6 mar, 2024 | 10:00 CET | Regulatorisk
Inför årsstämman 2024 i Scandic Hotels Group AB föreslår valberedningen Michael Levie och Frank Veenstra till nya styrelseledamöter. Valberedningen meddelar samtidigt att Grant Hearn och Martin Svalstedt avböjer omval.

Inför årsstämman föreslår valberedningen Michael Levie och Frank Veenstra till nya styrelseledamöter. Valberedningen anser att Michael och Frank kommer att bidra med betydande kommersiell och operationell erfarenhet av tillväxt, digital transformation och investeringar ur ett internationellt perspektiv.

Michael Levie
Michael är medgrundare av citizenM, ett hotellbolag i framkant inom digitalisering som driver prisvärda hotell i premiumsegmentet i USA, Europa och Asien. Michael har tidigare arbetat i ledande befattningar hos flertalet internationella hotellkedjor såsom NH Hotels och Sonesta Hotels. Michael har en MBA i hospitality management från ESSEC Business School.

Frank Veenstra
Frank har en gedigen och mångårig erfarenhet av globala investeringar, kapitalförvaltning och finansiering inom hotellindustrin. Frank har arbetat i ledande positioner på bland annat NH Hotels som investeringsansvarig, som globalt ansvarig för hotellinvesteringar på Abu Dhabi Investment Auhtority, samt inom investeringsfonder och som rådgivare åt hotellbolag. Frank har en kandidatexamen i hotel management från Hotel Management School Maastricht samt är utbildad inom kvalificerad bokföring.

Valberedningen föreslår årsstämman omval av övriga nuvarande ledamöter i styrelsen:

• Gunilla Rudebjer, ledamot
  • Fredrik Wirdenius, ledamot
  • Kristina Patek, ledamot
  • Per G. Braathen, styrelsens ordförande

Grant Hearn och Martin Svalstedt har meddelat valberedningen att de avböjer omval till styrelsen vid årsstämman 2024. Styrelsens ordförande Per G. Braathen tackar Grant och Martin för deras mångåriga insatser inom Scandics styrelse.

- Jag vill rikta ett stort tack till Grant och Martin som under många år bidragit till styrelsens arbete med att utveckla Scandic till Nordens ledande hotelloperatör. Båda har tagit sig an sina uppdrag med passion och entusiasm samt bidragit med ett starkt engagemang för Scandic. Jag önskar dem all lycka till i framtiden, säger Per G. Braathen, styrelsens ordförande i Scandic Hotels.

Scandics årsstämma hålls den 16 maj 2024 på Vasateatern, Scandic Grand Central, Stockholm. Fullständig information om valberedningens yttrande presenteras på bolagets hemsida i samband med kallelsen till Scandics årsstämma.

För mer information, vänligen kontakta:
Camilla Köhler, General Counsel, Scandic Hotels Group
camilla.kohler@scandichotels.com
Telefon: +46 709 735 159

Rasmus Blomqvist, Director Investor Relations, Scandic Hotels Group
rasmus.blomqvist@scandichotels.com
Telefon: +46 702 335 367

Scandic är det största hotellföretaget i Norden med ett nätverk av omkring 280 hotell och 58 000 hotellrum i drift och under utveckling på över 130 destinationer. Scandic är ledande när det kommer till att integrera hållbarhet inom alla områden och dess prisbelönta koncept inom tillgänglighet säkerställer att Scandic är till för alla. Väl omtyckt av gäster och medarbetare är Scandic Friends Nordens största lojalitetsprogram inom hotellbranschen och företaget en av de mest attraktiva arbetsgivarna i regionen. Scandic är noterat på Nasdaq Stockholm. www.scandichotelsgroup.com

• Board Room.jpg
  • Michael Levie.jpg